Sažetak | Tema ovog završnog rada jest važnost estetskog uređenja prostora dječjeg vrtića. Rad obuhvaća teorijski dio u kojem se tumači prostorno-materijalno okruženje djeteta, odnosno kako okruženje djeluje na dijete. Estetsko uređenje prostora dječjeg vrtića ima važnu ulogu u cjelokupnom razvoju djeteta, a u njegovom nastajanju sudjeluju i odgojitelji i arhitekti te ostali stručnjaci različitih profila. Pedagoški pažljivo promišljeno i estetski atraktivno prostorno okruženje, uz to što obogaćuje fizičko okruženje, doprinosi emocionalnom, kognitivnom i socijalnom razvoju djeteta. Pedagoški promišljeni prostori motivirajući su te pridonose dječjem istraživačkom duhu, potiču kreativnost i samostalnost te obogaćuju iskustva stjecanja znanja i učenja kroz aktivnosti. U radu je objašnjena fenomenologija kiča i estetike te važnost estetike u alternativnim pedagoškim koncepcijama koje se, uz redovite i posebne programe, svrstavaju u programe odgoja i obrazovanja prema Državnom pedagoškom standardu predškolskog odgoja i naobrazbe RH (2008). Riječ je o Montessori, Reggio Emilia, Agazzi i Waldorfskoj pedagoškoj koncepciji. Estetika i vizualan dojam doprinose poboljšanju uvjeta i kvaliteti pedagoških standarda određenih zakonom. Raznolikost prostora, fleksibilnost, dinamičnost, maštovitost i kreativnost, s ugodnošću obiteljskog doma i estetikom, oplemenjuju prostor dječjeg vrtića te obogaćuju dječju vizualnu percepciju, čime se i sam boravak u prostorima dječjeg vrtića doima ugodnijim. Nadalje, u radu je objašnjena uloga odgojitelja u estetskom odgoju te estetski odgoj općenito, koji se ostvaruje i kroz likovno stvaralaštvo za kojim djeca imaju potrebu od najranije dobi. Uređenje prostora ne podrazumijeva samo oblik prostorije i boje koje u njemu prevladavaju, već i odabir kvalitetnih komada namještaja na kotačiće, čime se stvaraju uvjeti za svakodnevnu transformaciju prostora ovisno o dječjim interesima i potrebama. Kvalitetnim i estetičkim uređenjem, prostor dječjeg vrtića postaje „treći odgojitelj.” Vrtić bi trebao biti mjesto gdje se djeca susreću s estetikom jer nemaju svi priliku susresti se s nečim lijepim izvan ustanove dječjeg vrtića. |
Sažetak (engleski) | The topic of this thesis is "The importance of the aesthetical spatial arrangement of the kindergarten.“ The paper explores how the spatial-material environment of a kindergarten affects children, with a particular emphasis on aesthetic design. An aesthetically pleasing and pedagogically well-thought-out environment contributes to the physical, emotional, cognitive, and social development of the child. The creation of such an environment involves educators, architects, and experts from various fields. Pedagogically designed spaces motivate children, stimulate their spirit of exploration, creativity, and independence, and enrich their learning experiences through activities. The paper analyzes the phenomenology of kitsch and aesthetics, as well as the importance of aesthetics in alternative pedagogical concepts, including Montessori, Reggio Emilia, Agazzi, and Waldorf pedagogical concepts, which are recognized according to the Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe RH (2008). Aesthetics and visual impressions improve the conditions and quality of pedagogical standards. Diversity, flexibility, dynamism, imagination, and creativity, along with the comfort of a home-like environment enhance the kindergarten space, enriching children's visual perception and making their stay in preschool more enjoyable. Additionally, the role of educators in aesthetic education and the general aesthetic education achieved through artistic creation, which children need from an early age, is explained. Furthermore, the design of the space includes not only the shape of the room and the prevailing colors but also the selection of quality furniture on wheels, allowing for the daily transformation of the space according to children's interests and needs. With quality and aesthetic design, the preschool environment becomes the "third educator." In practice, the preschool should be a place where children encounter aesthetics, as they may not have the opportunity to experience something "visually pleasing" outside the kindergarten institution. |