Naslov Uporaba tuđica u jezičnom izražavanju učenika mlađe školske dobi
Naslov (engleski) The use of foreign words in the linguistic expression of young school-age students
Autor Valentina Jakolić
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Član povjerenstva Monika Pažur (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Josipa Kraljić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-07-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija školska pedagogija
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Opće jezikoslovlje (lingvistika)
Sažetak Hrvatski jezik obuhvaća hrvatski standardni jezik i sva tri narječja s njihovim mjesnim i gradskim govorima. Naziv hrvatski jezik odnosi se na sve njegove ostvaraje od najranijih vremena do danas na svim područjima na kojima Hrvati žive. Jezik je temeljno obilježje svakog naroda za čije je očuvanje najvažnije poučavanje jezika, tj. njegovo usvajanje i učenje. Već u najranijoj dobi, slušajući jezik obitelji i okoline, dijete počinje usvajati jezik i stjecati komunikacijsku kompetenciju. S druge
... Više strane, sustavno učenje počinje polaskom u školu u kojoj počinje stjecanje lingvističke kompetencije. Kako bi dijete ovladalo jezikom, potrebno je posebnu pozornost pridati razvoju komunikacijske kompetencije koja je temelj za ovladavanje jezikom u mlađoj školskoj dobi, te je kasnije povezati s lingvističkom kompetencijom koja podrazumijeva sposobnost uporabe apstraktnog mišljenja koje je potrebno za razumijevanje i usvajanje jezične teorije (Miholić Cvitanić, 2023). Osim navedenog, kod djeteta je potrebno poticati bogaćenje rječnika i širenje vokabulara. Međutim, bogaćenje rječnika pod utjecajem je različitih jezičnih i izvanjezičnih faktora. Jezik je promjenjiv i u dodiru s drugim jezicima vrlo lako dolazi do jezičnoga posuđivanja. Poimanje novih riječi smatra se bogaćenjem sustava tek kada se posuđenica prilagodi na svim jezičnim razinama (Stolac, 1997). U hrvatskom jeziku mogu se pronaći razne tuđice poput germanizama i turcizama, no najviše je anglizama koji su sve češći u govoru mladih.
Ovim istraživačkim radom nastojala se utvrditi uporaba tuđica u spontanome govoru učenika mlađe školske dobi te ispitati koje tuđice prevladavaju kod učenika mlađe školske dobi. Također, nastojalo se utvrditi razumijevanje tuđica s obzirom na razred, spol, opći uspjeh, ocjenu iz nastavnog predmeta Hrvatski jezik te čitalačke navike učenika. Istraživanje je provedeno u jednoj zagrebačkoj osnovnoj školi, a u njemu su sudjelovali učenici trećeg i četvrtog razreda. Istraživanje se sastojalo od rješavanja anketnog upitnika, a provedena je i fokus grupa u kojoj je sudjelovalo šestero učenika. Rezultati istraživanja pokazuju da učenici mlađe školske dobi u velikoj mjeri koriste i razumiju tuđice te da su najviše upoznati s anglizmima. Također, vidljivo je da učenici mlađe školske dobi u neformalnoj komunikaciji češće biraju tuđice u odnosu na standardne riječi. Sakrij dio sažetka
Sažetak (engleski) The Croatian language includes the Croatian standard language and all three dialects with their local and urban varieties. Croatian language refers to all its manifestations from the earliest times to the present day, in all the places where Croats live. Language is a primary characteristic of every nation, and its conservation is most importantly achieved through language teaching, i.e., its acquisition and learning. Child begins to acquire the language and develop communicative competence
... Više from an early age by listening to the language of their family and surroundings. On the other hand, systematic learning begins with going to school, where linguistic competence begins to be acquired. Special attention must be given to developing communicative competence, which is the base for mastering language theory in early school years, and later communicative competence should relate to linguistic competence which involves the ability to use abstract thinking necessary for understanding and acquiring language theory (Miholić Cvitanić, 2023). Additionally, it is important to encourage the enrichment of vocabulary and the expansion of the child's lexicon. However, vocabulary enrichment is influenced by various linguistic and extralinguistic factors. Language is changeable and in contact with other languages, linguistic borrowing easily occurs. Adopting new words enriches the system only when the borrowed word is adapted at all linguistic levels (Stolac, 1997). In the Croatian language, various foreign words can be found, such as Germanisms and Turkisms, but especially Anglicisms which are the most prevalent and are increasingly common in young people's speech.
This research aimed to determine the use of foreign words in the spontaneous speech of younger primary school students and to examine which foreign words prevail among these students. Additionally, it aimed to determine the understanding of foreign words regarding grade level, gender, general academic success, grade in the subject of Croatian Language, and students' reading habits. The study was conducted in a primary school in Zagreb, involving third and fourth-grade students. The research consisted of completing a survey questionnaire, and there was also a focus group with six students. The study results show that younger primary school students extensively use and understand foreign words and are most familiar with Anglicisms. It is also perceptible that younger primary school students more frequently choose foreign words over standard words in informal communication. Sakrij dio sažetka
Ključne riječi
jezik
komunikacijska kompetencija
lingvistička kompetencija
tuđice
učenici mlađe školske dobi
Ključne riječi (engleski)
language
communicative competence
linguistic competence
foreign words
younger primary school students
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:324194
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-28 07:28:35