Naslov Splone razlike u statusu uhranjenosti djece polaznika predškolske ustanove
Naslov (engleski) Gender differences in the nutritional status of children attending preschool
Autor Arijana Kreš
Mentor Mateja Kunješić Sušilović (mentor)
Član povjerenstva Marija Lorger (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Hraski (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mateja Kunješić Sušilović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija Kineziološka antropologija
Sažetak Djeca u ranoj i predškolskoj dobi vrlo su osjetljiva na nagle fizičke i psihičke promjene kroz koje prolaze pod utjecajem okoline. Ključno je stoga da roditelji i odgojitelji pažljivo prate njihov rast i razvoj kako bi spriječili negativne posljedice sve izraženijeg nezdravog stila života. Velik broj djece i mladih suočava se s problemima pretilosti i pothranjenosti do kojih dolazi zbog nezdrave prehrane i nedostatka tjelesne aktivnosti koja je je izrazito važna u ranom i predškolskom periodu. U tom razdoblju djeca razvijaju svoje motoričke i funkcionalne sposobnosti te ih je potrebno poticati na vježbanje i uravnoteženi pristup prehrani.
Cilj je ovog završnog rada istražiti postojanje razlika u prehrambenom statusu između dječaka i djevojčica predškolske dobi. U skladu s tim ciljem, provedeno je istraživanje kako bi se utvrdile moguće i stvarne razlike u antropometrijskim karakteristikama između spolova. Istraživanje je obuhvatilo uzorak od četrdeset četvero djece s namjerom podizanja svijesti o razlikama u stanju uhranjenosti i prikaza rezultata indeksa tjelesne mase (ITM), odnosno broja djece s normalnom tjelesnom masom, kao i onih koji su pothranjeni ili pretili. U istraživanju su sudjelovale tri odgojno-obrazovne skupine jednog zagrebačkog vrtića, odnosno 6 dječaka i 6 djevojčica u dobi dvije do tri godine, 6 djevojčica i 6 dječaka u dobi od tri do četiri godine te 10 djevojčica i 10 dječaka u dobi od pet do sedam godina.
U ovom istraživanju analizirane su dvije antropometrijske karakteristike - tjelesna masa i visina. Na temelju tih podataka izračunat je indeks tjelesne mase (ITM) i percentili (ITMper) koji omogućuju procjenu i uvid u tjelesni razvoj svakog djeteta. Podaci su obrađeni korištenjem programskog alata Microsoft Office Excel te je izračunata deskriptivna statistika (prosječna vrijednost, minimalna i maksimalna vrijednost, standardna devijacija). Statistička obrada podataka i t-test, koji je napravljen u programu Statistica 14, ne ukazuju na statistički značajne spolne razlike u statusima uhranjenosti djece.
Sažetak (engleski) Children in early and preschool age are very sensitive to sudden physical and psychological changes they undergo under the influence of the environment. Therefore, it is crucial that parents and educators carefully supervise their growth and development to prevent the negative consequences of increasingly unhealthy lifestyles. A large number of children and young people face problems of obesity and undernourishment caused by unhealthy diets and lack of physical activity which is extremely important in early and preschool periods. During this time, children develop their motor and functional skills, and it is essential to encourage them to exercise and have a more balanced approach to nutrition.
The aim of this thesis is to examine the presence of differences in nutritional status between preschool boys and girls. The study was conducted to determine possible and actual differences in anthropometric characteristics between genders. The research included a sample of forty-four children with the intention of raising awareness about differences in nutritional status and presenting the results of the Body Mass Index (BMI), i.e., the number of children with normal body weight, as well as those who are underweight or obese. The study involved three educational groups from a kindergarten in Zagreb, consisting of 6 boys and 6 girls aged two to three years, 6 boys and 6 girls aged three to four years, and 10 boys and 10 girls aged five to seven years.
In this study, two anthropometric characteristics were analyzed - body weight and height. Based on these data, the Body Mass Index (BMI) and percentiles (BMIper) were calculated to assess and understand the physical development of each child. The data was processed using the Microsoft Office Excel software, and descriptive statistics (average value, minimum and maximum value, standard deviation) were calculated. Statistical data analysis and the t-test, conducted using Statistica 14, do not indicate statistically significant gender differences in the nutritional status of children.
Ključne riječi
Tjelesna aktivnost
indeks tjelesne mase
stanje uhranjenosti
Ključne riječi (engleski)
Physical activity
Body Mass Index
nutritional status
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:328191
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-11-07 12:25:13