Naslov Prilagodba djeteta rane dobi na kontekst odgojno-obrazovne ustanove
Naslov (engleski) Adaptation of an early age child to the context of an educational institution
Autor Ana Kostreš
Mentor Ivana Golik (mentor)
Član povjerenstva Vladimira Velički (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Golik (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Sažetak Proces prilagodbe na novo i nepoznato svaki pojedinac doživljava kao izazov. Dijete se od prvog dana susreće sa raznim nepoznanicama i novim iskustvima. Jedan od prvih djetetovih samostalnih iskoraka u nepoznato je susret sa odgojno-obrazovnom ustanovom. Prilagodba djeteta na odgojno-obrazovnu ustanovu složen je proces koji započinje polaskom u jaslice. U razdoblju prilagodbe dijete se postepeno privikava na odgojno-obrazovnu ustanovu u kojoj uspostavlja socioemocionalnu vezu s odgojiteljem.
Dijete doživljava period prilagodbe vrlo stresno uz puno plaća, agresivnosti, nezainteresiranosti, mogućeg odbijanja interakcije, pasivnog ponašanja, izbjegavanja kontakata i problema s hranjenjem i snom. Osim na razini emocija, dijete može pokazivati i tjelesne reakcije, a to su bolovi u trbuhu i povraćanje. Vrijeme prilagodbe različito je za svako dijete te traje ovisno o individualnim karakteristikama djeteta. Jedan od čimbenika o kojima ovisi trajanje prilagodbe jest oblik privrženosti koji je dijete ostvarilo sa svojim primarnim skrbnikom, tj. majkom. Privržena e se djeca zasigurno lakše nositi sa procesom prilagodbe jer su naučena da će im roditelj nakon povratka biti dostupan i pružiti im utjehu. Nije mogu e potpuno pripremiti dijete kako bi se izbjegle sve teškoće tijekom prilagodbe, no moguće ih je pripremom umanjiti.
Odgojitelj, dijete, roditelji, stru ni tim i ostali djelatnici ustanove za rani i predškolski odgoj i obrazovanje moraju biti aktivno uključeni u prilagodbu. Odgojitelj u ovom procesu vodi i usmjerava cijelu prilagodbu: kreira kvalitetno okruženje, ostvaruje interakciju te pruža podršku djetetu i roditeljima, doživljava emocije svih sudionika u procesu i pomaže da se oni osjećaju sigurno i prihvaćeno u novom okruženju. U radu je prikazan proces prilagodbe djeteta na odgojno-obrazovnu instituciju i koliku važnost u tome imaju svi ostali sudionici procesa.
Sažetak (engleski) The process of adapting to the new and unknown is challenging for every individual. From the first day, the child encounters various unknowns and new experiences. One of the first independent steps for a child into the unknown is an encounter with an educational institution. The adaptation of a child to an educational institution is a complex process that begins with starting a nursery. In the period of adaptation, the child gradually gets used to the educational institution in which he establishes a socio-emotional connection with the educator.
The child experiences a very stressful adjustment period with a lot of crying, aggression, disinterest, possible refusal of interaction, passive behavior and avoidance of contacts and problems with feeding and sleep. In addition to the level of emotions, the child can also show physical reactions, such as abdominal pain and vomiting. The time duration of adaptation is different for each child and lasts depending on the child's individual characteristics. One of the factors that depend on the duration of adaptation is the form of attachment that the child has achieved with his primary caregiver, i.e. Mother. Surely attached children will cope with the process more easily because they have been taught that a parent will be available to them when they return and give them comfort. It is impossible to fully prepare the child in such a way as to avoid difficulties during adaptation, but it is possible to reduce them by preparation.
The preschool teacher, child, parents, professional team and other employees of the early and preschool education institution must be actively involved in the adaptation. In this process, the educator guides and directs the entire adaptation: creates a quality environment, interacts and provides support to the child and parents, experiences the emotions of all participants in the process and helps them feel safe and accepted in the new environment. The paper presents the process of adaptation of a child to an educational institution and shows the importance of all other participants in the process.
Ključne riječi
dijete
odgojitelj
odgojno-obrazovna ustanova
prilagodba
Ključne riječi (engleski)
child
educator
educational institution
adaptation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:981772
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-12-02 08:42:44