Sažetak | Ocjenjivanje je dodjeljivanje ocjene za postignute rezultate učenika te se smatra temeljnim pojmom dokimologije. Jedno od područja proučavanja dokimologije su modeli ocjenjivanja, a to su: brojčano ocjenjivanje, opisno ocjenjivanje, samoocjenjivanje, analitičko i sintetičko ocjenjivanje. Različiti modeli ocjenjivanja prisutni su u školskim sustavima diljem svijeta. Model brojčanog ocjenjivanja ne mora nuţno biti predočen brojkama, već moţe biti izraţen i pomoću slova što je i slučaj u Kanadi i Švedskoj. Opisno ocjenjivanje javlja se kao suprotnost brojčanom ocjenjivanju te se učenik ocjenjuje opisno analitički. Oba modela ocjenjivanja imaju svoje prednosti i mane, a njihova uporaba u školskom sustavu zavisi od tijela nadleţnih za upravljanje školstvom. Kriteriji ocjenjivanja takoĎer su jedno od područja dokimologije, a oni se donose na nacionalnoj razini te za svaku školu zasebno. Ovim radom iznesene su specifičnosti sustava ocjenjivanja u Finskoj, Kanadi, Njemačkoj, Švedskoj i Hrvatskoj. Prikazane su osobitosti svakog obrazovnog sustava, a posebna pozornost posvećena je ocjenjivanju učenika, prvenstveno tijekom obveznog školovanja. Komparativnom analizom uočeno je da, promatrajući navedene obrazovne sustave, finski sustav ocjenjivanja koristi skalu od sedam ocjena, kanadski, njemački i švedski od šest ocjena, a hrvatski od pet ocjena. Osim navedenog, postoji i znatna razlika u opisnom ocjenjivanju učenika jer različiti obrazovni sustavi predviĎaju uvoĎenje i korištenje/zadrţavanje opisnih ocjena u različitim razredima školovanja. Kombiniranje brojčanog i opisnog ocjenjivanja omogućava učiteljima, učenicima i roditeljima dobivanje iscrpnijih informacija o znanju, napretku, sposobnostima, zalaganju, vještinama i interesima koje učenik iskazuje tijekom školovanja. Napori pedagoških djelatnika, kako praktičara, tako i teoretičara, uvijek će biti usmjeren pronalaţenju što kvalitetnijeg sustava ocjenjivanja učenika na svim razinama školovanja. |
Sažetak (engleski) | Grading is the awarding of grades for the achievements of students and is considered the basic concept of docimology. One of the areas in the study of docimology are evaluation models, namely: numerical evaluation, descriptive evaluation, self-assessment, analytical and synthetic evaluation. Different assessment models are present in school systems around the world. The numeric evaluation or grading system does not necessarily have to be in numbers, but it can be expressed by letters, as is the case in Canada and Sweden. Descriptive evaluation appears as opposed to numerical evaluation and the student is evaluated descriptively and analytically. Both models of assessment have their advantages and disadvantages, and their use in the schools depend on the governing bodies responsible for the school system. Grading criteria are also one of the areas of docimology, which are decided at the national level and for each school separately. This paper presents the specific systems of grading in Finland, Canada, Germany, Sweden and Croatia. The particularities of each educational system are shown and special attention is dedicated to the assessment of students, primarily during compulsory schooling. A comparative analysis of the mentioned educational systems show that the Finnish system of grading uses seven levels/marks scale, the Canadian, German and Swedish use six levels scale and the Croatian use five levels scale. In addition to this, there is a significant difference in the descriptive assessment of students, as different educational systems foresee introducing and using/retaining descriptive grades in different classes/levels of education. The combination of numerical and descriptive evaluation enables teachers, students and parents to gain more detailed information on the knowledge, progress, abilities, commitment, skills, and interests that the student displays during schooling. The efforts of educational workers, both practitioners and theoreticians, will always be aimed at finding the high-quality assessment system for students at all levels of education. |