Naslov Upotreba Montessori materijala u nastavi matematike
Autor Valentina Baotić
Mentor Višnja Rajić (mentor)
Član povjerenstva Dubravka Glasnović Gracin (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Alena Letina (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Matematika
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Didaktika
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Interdisciplinarne prirodne znanosti Metodike nastavnih predmeta prirodnih znanosti
Sažetak Maria Montessori kao najvažnije načelo svoje pedagogije ističe pripremljenu okolinu. Didaktički materijali koji čine pripremljenu okolinu potiču dijete na aktivnost, samostalno učenje i izazivaju stanje duboke koncentracije. Radeći konkretnim materijalima, dijete na osnovu senzomotornih iskustava shvaća apstraktne koncepte. Maria Montessori primijetila je da je matematika apstraktan koncept i da je treba učiniti što konkretnijom kako bi je dijete moglo razumjeti. Najviše je pažnje posvetila matematici i osmišljavanju matematičkih materijala pa je danas to područje Montessori pedagogije najbogatije materijalima. U prva četiri razreda osnovne škole, prema Piagetu, dijete se nalazi u fazi konkretnih operacija (Buggle, 2002). To je stupanj obrazovanja na kojem se postavlja temelj za daljnje matematičko obrazovanje. Kako bi dijete shvatilo matematičke koncepte, ono mora manipulirati skupovima konkretnih predmeta ili didaktičkim materijalima. Mnoštvo didaktičkih materijala smisleno izrađenih do najsitnijih detalja dio su Montessori učionice, ali mogli bi postati i dio učionice svake državne škole. Koliko, kako i zašto se Montessori materijali trebaju i mogu upotrebljavati u redovitoj nastavi matematike opisano je u istraživanju provedenom za potrebe ovoga rada. Istraživanje je pokušalo ispitati spremnost, afinitet i stavove učenika prema nastavi matematike organizirane uz upotrebu matematičkih Montessori materijala i učinkovitost takve nastave matematike. Na uzorku od 78 učenika prvih i četvrtih razreda osnovne škole rezultati istraživanja pokazuju da su učenički stavovi prema matematici pozitivni, da učenici vole matematiku (više je vole djevojčice i prvi razredi u odnosu na četvrte), da učenici svoje matematičke kompetencije procjenjuju visokima i da im je matematika srednje teška. Na upotrebu Montessori materijala na satima matematike učenici su izvrsno reagirali. Materijali su im olakšali razumijevanje novoga sadržaja i doprinijeli aktivnom i zabavnom ponavljanju ranije naučenih sadržaja. Voljeli bi češće imati puno materijala i igara na satima matematike i Montessori sat matematike ocijenili su visokim ocjenama.
Sažetak (engleski) Maria Montessori stresses prepared environment as the most important principle of Montessori pedagogy. Didactic materials, which are the part of prepared environment, stimulate a child to be active, independent and induce a state of deep concentration. Working with the concrete materials, through sensory experience, a child understands abstract concepts. Maria Montessori noticed that math is an abstract concept and it is necessary to make it more concrete so that a child could understand better. She paid the most attention to mathematics and developing mathematical materials, so today the math area is the most extensive area in Montessori pedagogy. In the first four classes of elementary school, according to Piaget, the child is at the stage of concrete operations (Buggle, 2002). This level of education is the base for the further mathematical education. To be able to understand mathematical concepts, child must manipulate with concrete objects or didactic materials. A variety of didactic materials, carefully crafted to the smallest detail, which are part of the Montessori classroom, could easily become part of every classroom in state public school. How often, how and why the Montessori materials can be used in the ordinary teaching of mathematics is described in study carried out for the purposes of this paper. The study tried to explore willingness, affinity and attitude of pupils about math lesson organised with the help of mathematical Montessori materials and the effectiveness of teaching mathematics according to the Montessori principals. The study presented in this thesis was undertaken on a sample of 78 pupils of first and fourth grade of primary schools. The results showed that attitudes of pupils about mathematics are positive, that the pupils love Maths (girls love math more than boys; first graders love math more than fourth graders), pupils evaluate their mathematical competencies high and they perceive maths as a neither too difficult nor too easy. Pupils reacted excellently to the use of the Montessori materials in Maths lesson. Materials made the comprehension of the new content easier and also helped to make revision more active and fun. Pupils state that they would like to use different 3 materials and games in math lessons more often and they graded Montessori lesson of mathematics with high grades.
Ključne riječi
Montessori pedagogija
Montessori materijali za matematiku
nastava matematike
Ključne riječi (engleski)
Montessori pedagogy
Montessori Maths materials
teaching of Mathematics.
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:545595
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-12-14 10:22:41