Naslov Prosocijalno ponašanje djece vrtićke dobi
Autor Sara Vukelić
Mentor Majda Rijavec (mentor)
Mentor Lana Jurčec (sumentor)
Član povjerenstva Tea Pavin Ivanec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lana Jurčec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Željka Knežević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Pedagogija ranog i predškolskog odgoja
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Prosocijalno je ponašanje oblik ponašanja kada osoba namjerno i svjesno vrši neke radnje koje imaju pozitivne posljedice na druge ljude. Pri takvom ponašanju izravnu korist nema vršitelj nego osoba prema kojoj je takvo ponašanje usmjereno. Prosocijalno ponašanje treba razlikovati od altruizma. Altruizam je vrsta prosocijalnog ponašanja koja donosi korist onome kome je to ponašanje usmjereno, ali za razliku od prosocijalnog ponašanja onaj tko vrši određeno ponašanje nema nikakvu vanjsku motivaciju. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati prosocijalno ponašanje djece predškolske dobi. Namjera nam je bila usporediti rezultate istraživanja s istraživanjem Marije Gabelice Šupljike iz 1996. godine, a oba istraživanja provedena su u istom vrtiću. Ovim istraživanjem željelo se provjeriti pojavljivanje prosocijalnog ponašanja opažanjem u eksperimentalnoj situaciji koja potiče takvo ponašanje te provjeriti postoje li razlike u pojavljivanju prosocijalnog ponašanja između djevojčica i dječaka. Pretpostavljeno je kako će se u situaciji koja potiče prosocijalno ponašanje ono javiti i to češće kod djevojčica nego kod dječaka. U ovom istraživanju sudjelovalo je 20 djece predškolske dobi. Istraživanje je provedeno u svibnju i lipnju 2018. godine u vrtiću u Zagrebu u skladu s Etičkim kodeksom istraživanja s djecom. Grupu ispitanika činilo je 14 dječaka i 6 djevojčica. Svi ispitanici na jesen kreću u prvi razred osnovne škole. Njihova prosječna dob je 6 godina i 9 mjeseci. Za procjenu prosocijalnog ponašanja korištena je Skala za procjenu prosocijalnog ponašanja (PROS/AG; Žužul i Vlahović-Štetić, 1989, 1992) te upitnik za odgojiteljice o prosocijalnom ponašanju. Obradom rezultata utvrđeno je kako su djeca prosječno davala jednu čokoladicu te je ujedno i najveći broj djece dalo jednu čokoladicu. Testiranje značajnosti razlika između dječaka i djevojčica u davanju čokoladica pokazalo je da se ispitani dječaci i djevojčice ne razlikuju značajno u davanju čokoladica nepoznatom djetetu (2=4.271, df=3, p=.962), odnosno da su prema 4 testiranoj bihevioralnoj mjeri podjednako altruistični. Dječaci (M=1.36, SD=0.84) i djevojčice (M=1.33, SD=1.37) su u prosjeku dali jednu čokoladicu.
Sažetak (engleski) Prosocial behavior is type of behavior when person intentionally and deliberately does actions which have positive influence on other people. In that kind of behavior direct benefit doesn't have the doer itself, than the person to whom that behavior is directed. Prosocial behavior needs to be differentiated from altruism. Altruism is type of prosocial behavior which benefits the person to whom that behavior is directed, but unlike prosocial behavior the doer doesn't have any external motivation for certain behavior. Purpose of this research was to examine prosocial behavior of preschool children. Intention was to compare research with Gabelica Šupljika results from 1996 and both researches were made in the same kindergarten. This research wanted to verify occurrence of prosocial behavior with observation in experimental situation which encourages that type of behavior and to check if there were any differences in occurrence of prosocial behavior between boys and girls. It was assumed that prosocial behavior will occur more at girls than boys. In this research participated 20 children of preschool age. Research was made in May and June of 2018 in Zagreb's kindergarten by regulations of Ethical kodex of researches with kids. Group of respondents was made of 14 boys and 6 girls. All respondents will start going to school in autumn. Their average age is 6 years and 9 months. For assessment of prosocial behavior was used Scale for assessment of prosocial behavior (PROS/AG; Žužul and Vlahović-Štetić, 1989, 1992) and questionnaire for educators for prosocial behavior. By processing results it was found that kids, in average, were giving one chocolate and at the same time most of the kids gave one chocolate. Testing of significant differences between boys and girls in giving chocolates showed that there isn't any significant difference between boys and girls at giving chocolates to unknown child (2=4.271, df=3, p=.962). According to the tested behavioral measurement they are evenly altruistic. In average, boys (M=1.36, SD=0.84) and girls (M=1.33, SD=1.37) gave one chocolate.
Ključne riječi
prosocijalno ponašanje
predškolska djeca
altruizam
procjena odgojitelja
Ključne riječi (engleski)
prosocial behavior
preschool children
altruism
teacher estimation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:100371
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-01-18 07:41:56