Naslov | Psihometrijska validacija Upitnika majčine responzivnosti na dojenče |
Naslov (engleski) | Psychometric Validation of the Maternal Infant Responsiveness Instrument |
Autor | Lucija Komar |
Mentor | Sandra Nakić Radoš (mentor) |
Član povjerenstva | Anamarija Bogović (predsjednik povjerenstva) |
Član povjerenstva | Krunoslav Matešić (član povjerenstva) |
Član povjerenstva | Sandra Nakić Radoš (član povjerenstva) |
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj | Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb |
Datum i država obrane | 2023-12-20, Hrvatska |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija |
Sažetak | Rani odnos između primarnog skrbnika i dojenčeta započinje se formirati nakon porođaja, tijekom prve godine života. Kvaliteta prvog značajnog odnosa najvjerojatnije će pridonijeti kasnijim razvojnim ishodima i tako utjecati na pojedinca. Prema teoriji privrženosti, kvaliteta ranog privrženog odnosa ovisi o tome koliko je primarni skrbnik dostupan, osjetljiv i responzivan na potrebe dojenčeta. Ako je navedena uloga zadovoljena, dojenče će razviti sigurnu privrženost. Majčina responzivnost značajan je prediktor razvoja sigurne privrženosti kod dojenčeta, a definiramo je kao dvosmjeran proces u kojem majka primjereno, pravovremeno i kontinuirano odgovara na znakove koje dojenče iskazuje. Majčina responzivnost najčešće je promatrana putem metode opažanja, a od subjektivnih mjera u literaturi je dostupan Upitnik majčine responzivnosti na dojenče (MIRI) (Amankwaa i sur., 2002). Cilj ovog istraživanja bio je validirati MIRI upitnik na uzorku hrvatskih majki i očeva. U online istraživanju je sudjelovalo 427 majki i 170 očeva (N = 597) koji su bili roditelji dojenčeta od jednog do dvanaest mjeseci starosti. Ispitana je faktorska struktura Upitnika, pouzdanost unutarnje konzistencije te divergentna i diskriminantna valjanost. Dobivena je dvofaktorska struktura MIRI upitnika, pri čemu se Upitnik sastoji od dvije nezavisne podljestvice Responzivnost i Neresponzivnost. Podljestvice su pokazale zadovoljavajuću pouzdanost unutarnje konzistencije te zadovoljavajuću divergentnu i diskriminantnu valjanost. Zbog svoje jednostavne primjene, MIRI upitnik može se koristiti kao instrument u daljnjim istraživanjima te u sklopu preventivnih i ostalih programa za roditelje. |
Sažetak (engleski) | The early relationship between the primary caregiver and the infant begins to develop after birth, during the first year of life. The quality of the first significant relationship most likely contributes to later developmental outcomes and thus influences the individual. According to attachment theory, the quality of the early attachment relationship depends on how accessible, sensitive, and responsive the primary caregiver is to the infant's needs. If this role is fulfilled, the infant will develop a secure attachment. Maternal responsiveness is a significant predictor of the development of secure attachment in the infant, and we define it as a two-way process in which mother responds appropriately, timely, and continuously to cues expressed by the infant. Maternal responsiveness is commonly observed through the observational method, and the Maternal Infant Responsiveness Questionnaire (MIRI) is available in the literature as a subjective measure (Amankwaa et al., 2002). The aim of this study was to validate the MIRI questionnaire in the Croatian sample of mothers and fathers. The online study involved 427 mothers and 170 fathers (N = 597), who were parents of infants aged between one to twelve months. The factor structure of the questionnaire, the reliability of internal consistency, divergent validity and discriminant validity were examined. A two-factor structure of the MIRI questionnaire was determined, whereby the questionnaire consists of two independent subscales Responsiveness and Unresponsiveness. The subscales showed satisfactory internal consistency reliability and satisfactory divergent and discriminant validity. Due to its simple application, the MIRI questionnaire can be used as an instrument in further research and as part of prevention programs and other programs for parents. |
Ključne riječi |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
URN:NBN | urn:nbn:hr:224:710478 |
Studijski program | Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.) |
Vrsta resursa | Tekst |
Način izrade datoteke | Izvorno digitalna |
Prava pristupa | Pristup korisnicima matične ustanove |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2024-01-02 13:45:17 |