Naslov | Povezanosti ličnosti, temperamenta i bračne kvalitete s doživljajem roditeljske kompetentnosti |
Naslov (engleski) | The relationship between personality, temperament, marital quality and parental sense of competence |
Autor | Magdalena Brnada |
Mentor | Andreja Brajša-Žganec (mentor) |
Član povjerenstva | Marina Merkaš (predsjednik povjerenstva) |
Član povjerenstva | Marija Šakić Velić (član povjerenstva) |
Član povjerenstva | Andreja Brajša-Žganec (član povjerenstva) |
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj | Hrvatsko katoličko sveučilište (Odjel za psihologiju) Zagreb |
Datum i država obrane | 2020-09-03, Hrvatska |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija |
Sažetak | Doživljaj roditeljske kompetentnosti obuhvaća procjenu roditeljske samoefikasnosti i zadovoljstva roditeljstvom. Roditeljska samoefikasnost kognitivni je element roditeljske kompetentnosti te se odnosi na procjenu roditelja koliko se smatraju uspješnima u roditeljskoj ulozi. Zadovoljstvo roditeljstvom afektivna je dimenzija roditeljstva, a odražava stupanj zadovoljstva u roditeljskoj ulozi. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati doprinos ličnosti roditelja, temperamenta djeteta i bračne kvalitete doživljaju roditeljske kompetentnosti roditelja djece u dobi od 3 do 7 godina. Provedeno je online istraživanje na uzorku od 342 majke djece u dobi od 3 do 7 godina. Sudionice su ispunjavale Skalu osjećaja roditeljske kompetentnosti (PSOC; Gibaud-Wallston i Wandersman, 1978; prema Johnston i Mash, 1989), Upitnik za ispitivanje osobina ličnosti (IPIP-15; Milas, 2007), Upitnik o dječjem ponašanju – vrlo kratka forma (CBQ-VSF; Putnam i Rothbart, 2006), Skalu zadovoljstva brakom (Ćubela Adorić i Jurević, 2007), Revidiranu skalu prilagodbe u dijadi (RDAS; Busby, Christensen, Crane i Larson, 1995) i upitnik općih podataka.
Rezultati provedenog istraživanja pokazali su da su prilagodba partnera u dijadi, obrazovanje majke te samokontrola djeteta značajni prediktori u objašnjenju roditeljske samoefikasnosti, a emocionalna stabilnost, prilagodba partnera u dijadi te negativna afektivnost djeteta u objašnjenju zadovoljstva roditeljstvom. Navedenim prediktorima objašnjeno je 12,7 % varijance kriterija roditeljske samoefikasnosti te 31,6 % varijance kriterija zadovoljstva roditeljstvom. Dakle, bolja prilagodba partnera, niže obrazovanje majke i viša samokontrola kod djeteta predviđaju više razine roditeljske samoefikasnosti. Viša emocionalna stabilnost majki, bolja prilagodba partnera i niža negativna afektivnost kod djeteta predviđaju više razine zadovoljstva roditeljstvom. |
Sažetak (engleski) | Parental sense of competence includes an assessment of parental self-efficacy and parental satisfaction. Parental self-efficacy is the cognitive element of parental competence and refers to parents' perception of how successful they are in the parenting role. Parental satisfaction is the affective dimension of parenting and reflects the degree of satisfaction in the parenting role. The aim of this study was to examine the contribution of parental personality, child temperament, and marital quality to the parental sense of competence of parents with children aged from 3 to 7 years. An online survey was conducted on a sample of 342 mothers with children aged from 3 to 7 years. Participants completed the Parenting Sense of Competence Scale (PSOC; Gibaud-Wallston and Wandersman, 1978, as cited in Johnston and Mash, 1989), International Personality Item Pool (IPIP-15; Milas, 2007), Children’s Behavior Questionnaire - very short form (CBQ-VSF; Putnam and Rothbart, 2006), Scale of Marriage Satisfaction (Ćubela Adorić and Jurević, 2007) and Revised Dyadic Adjustment Scale (RDAS; Busby, Christensen, Crane and Larson, 1995).
The results showed that mutual partner's adjustment in the dyad, parental education, and effortful control are important predictors in explaining parental self-efficacy and that emotional stability, mutual partner's adjustment in the dyad, and negative affect are important predictors in explaining parental satisfaction. These predictors explain 12,7 % of the variance of parental self-efficacy and 31,6 % of the variance of parental satisfaction. Higher mutual partner's adjustment, lower education of mothers, and higher effortful control of the child predict higher levels of parental self-efficacy. Also, higher emotional stability of the mother, higher mutual partner's adjustment, and lower negative affect of the child predict higher levels of parental satisfaction. |
Ključne riječi |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
URN:NBN | urn:nbn:hr:224:208661 |
Studijski program | Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.) |
Vrsta resursa | Tekst |
Način izrade datoteke | Izvorno digitalna |
Prava pristupa | Pristup korisnicima matične ustanove |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2020-09-29 10:39:20 |