Naslov Tržišta nesavršene konkurencije
Naslov (engleski) Markets of Imperfect Competition
Autor Jelena Vugrinec
Mentor Perica Vojinić (mentor)
Član povjerenstva Marija Bečić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Martinović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Dubrovniku (Ekonomski fakultet) Dubrovnik
Datum i država obrane 2024-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Opća ekonomija
Sažetak Predmet istraživanja rada su tržišta nesavršene konkurencije koja predstavljaju svako odstupanje od aproksimiranog modela savršene konkurencije. Glavni oblici ovakvih tržišnih struktura su monopol, oligopol i monopolistička (ograničena) konkurencija. Monopol, osim u iznimnim slučajevima, narušava tržišnu ravnotežu pa je u vedini zemalja zabranjen ili strogo reguliran zakonom. Oligopol i monopolistička konkurencija su oblici tržišne strukture s kojima se najčešde susredemo u svakidašnjem životu. Banke, farmaceutske tvrtke i pojedine grane prehrambene industrije su uobičajeni primjeri oligopolske strukture, a kozmetički saloni, restorani, izdavačke kude i super marketi primjeri su monopolističke konkurencije. Osnovni cilj rada je teorijski definirat strukture nesavršene konkurencije i objasniti njihove (negativne) učinke na cjelokupno tržište. Također na primjeru dubravačkog linijskog gradskog prijevoznika objasniti de se kada je postojanje monopola najbolja i najisplativija solucija. Iako je u rijetkim slučajevima postojanje nesavršene konkurencije pogodna situacija, u vedini slučajeva ona dovodi do tržišne neučinkovitosti jer je proizvođač u mogučnosti smanjiti proizvodnju i povedati cijenu, a to dovodi do formiranja cijene koja je veda od graničnog troška, nedovoljnog iskorištavanja proizvodnih kapaciteta i proizvodnje koja je manja od one koju zahtjeva gospodarski optimum. Država regulacijskim mjerama (državni zakoni i propisi) kontrolira ponašanje poduzeda i omoguduje nesmetano djelovanje tržišta.
Sažetak (engleski) The subject of the study are markets with imperfect competition, which represent any deviation from the model of approximated perfect competition. The most important forms of such market structures are monopoly, oligopoly and monopolistic (limited) competition. Monopolies, except in rare cases, disturb the market equilibrium, which is why they are prohibited or strictly regulated by law in most countries. Oligopoly and monopolistic competition are the forms of market structure that we encounter most frequently in everyday life. Banks, pharmaceutical companies and certain sectors of the food industry are common examples of oligopolistic structures, while beauty salons, restaurants, publishing houses and supermarkets are examples of monopolistic competition. The main objective of the study is to theoretically define the structure of imperfect competition and explain its (negative) effects on the market as a whole. The example of Dubrovnik's public transportation company will be used to show when the existence of a monopoly is the best and most cost-effective solution. Although imperfect competition can be beneficial in rare cases, it generally leads to market inefficiency. This happens because the producer can cut production and raise prices, resulting in a price that exceeds marginal cost, underutilization of production capacity and production that falls short of the required economic optimum. The state regulates the behavior of companies through laws and regulations and thus ensures that the market functions smoothly.
Ključne riječi
nesavršena konkurencija
monopol
oligopol
monopolistička konkurencija
Ključne riječi (engleski)
imperfectly competitive markets
monopoly
oligopoly
monopolistic competition
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:155:371981
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Turizam, Marketing, Međunarodna trgovina, IT menadžment Smjer: Marketing Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: prijediplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) poslovne ekonomije (univ. bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-12-11 12:11:40