Sažetak | U ovom završnom radu na temu “Analiza marketinga javnih poduzeća na primjeru gradskog komunalnog poduzeća ČAKOM d.o.o.“ govori se o problematici marketinga u poduzećima javne uprave, odnosno o potrebama i opravdanosti ulaganja u njihove marketinške aktivnosti.
Svakom suvremenom društvu potreban je javni sektor čija je najvažnija funkcija osigurati načela funkcioniranja društva. Uloga vlasti je osiguravanje obavljanja javnih usluga ključnih za javni interes u koji ubrajamo i djelatnosti javnih komunalnih poduzeća. Uloga središnje vlasti, a posebice uloga jedinica lokalne i područne samouprave je pružanje građanima nužno potrebne javne usluge koje ni privatni, ni neprofitni sektor ne žele, a niti ne mogu pružiti uz postojeće ograničene resurse. Javna poduzeća često imaju društveni monopol na lokalnoj razini. Zbog toga se postavlja pitanje trebaju li takva poduzeća ulagati u marketinške aktivnosti. Mnogi građani kritiziraju središnje i lokalne vlasti zbog načina pružanja javnih usluga jer javna poduzeća često povezuju s rastrošnošću, manjkavošću usluga te bojazni da na njih utječu moćnici, odnosno interesne skupine. Zbog toga javni sektor treba konstantno raditi na podizanju kvalitete svojih usluga kako bi povjerenje i zadovoljstvo građana pruženim javnim uslugama raslo. Na taj način javna poduzeća imat će podršku građana kojima pružaju svoje usluge. Posebice se to odnosi na komunalna poduzeća.
Marketing je jedno od najzanemarivanijih područja u javnom sektoru. Postoji percepcija da je marketing druga riječ za prodaju koja se često izjednačava s manipulacijom. Ovakva slika marketinga proizašla je iz velike količine promidžbenih aktivnosti u privatnom sektoru. Marketing u novije vrijeme postaje dobra platforma za planiranje u javnim poduzećima čija je namjena ispunjavati potrebe građana i isporučivati im stvarnu vrijednost usluga. Iako javnom poduzeću prvenstveni cilj nije stvaranje profita, već zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva ipak je u svom ustrojstvu trgovačko društvo, stoga je pozitivan poslovni rezultat poželjan, odnosno barem neutralan.
Velika je uloga javnog poduzeća informirati i educirati korisnike o načinu pružanja javnih usluga kako bi se potaklo društveno odgovorno ponašanje kako poduzeća, tako i njegovih korisnika. Najučinkovitija sredstva informiranja, promidžbe i oglašavanja su letci i brošure koje se dostavljaju korisniku na kućnu adresu. Zatim je to stvaranje pozitivnog javnog mijenja putem
tribina za javnost, predavanja u školama i vrtićima, intervjui u lokalnim tiskovinama, na lokalnoj televiziji i radiju. Na internetskoj stranici poduzeća također se trebaju nalaziti sve informacije koje bi mogle biti od interesa sadašnjim i potencijalnim korisnicima usluga. Kao što u anketama i sami korisnici ističu, vrlo je važno pri stvaranju pozitivne percepcije poduzeća ophođenje zaposlenika prema korisnicima, kako na terenu, tako i u sjedištu poduzeća.
Zbog ograničenih ljudskih resursa, strojnog i voznog parka, u interesu GKP ČAKOM d.o.o. nije širenje poslovanja na područja izvan Međimurske županije, već zadržavanje postojećih koncesijskih područja i partnerski odnosi s komunalnim poduzećima u okruženju. Stoga se postavlja pitanje je li potrebno ulagati u marketinške aktivnosti ili one zaista predstavljaju trošak komunalnom poduzeću. |