Sažetak | Boja ima veliki utjecaj na raspoloženje ljudi. Neke boje smiruju, dok neke potiču na rad i pobuđuju produktivnost. Završni rad istražuje koje se boje povezuju sa određenim emocijama te kako pojedine boje i vrste kontrasta djeluju na čovjeka. U praktičnom dijelu završnog rada provodi se anketa tako da se ispitanicima predoči predložak sa uzorcima boja i njihovim kombinacijama. Kombinacija boja je povezana uz određene vrste kontrasta: pozitiv - negativ, toplo - hladno, komplementarni kontrast, te odnos čistih i pastelnih boja.
Prvi dio istraživanja bavi se emocijama, koje se povezuju uz pojedinu boju. U drugom dijelu istraživanja odabrane su kombinacije boja u negativu, dok su u trećem dijelu odabrane čiste i pastelne boje. Četvrti dio bavi se komplementarnim kontrastima. Cilj usporedbe je saznati koja kombinacija je ugodnija ljudskom oku, s obzirom da se radi o komplementarnim bojama koje su ujedno i vibrantne, što znači da se stapaju pri rubovima i stvaraju efekt “vibracije“ ili kretnje. Rad se bazira na rezultatima istraživanja koje je provedeno na ispitanicima od četrnaeste godine života na dalje. Istraživanje je provedeno pomoću anketnih pitanja. Rezultati ankete pokazali su da ljudi sa emocijom tuge najčešće povezuju crnu i smeđu boju, sa emocijom sreće povezuju crvenu i žutu, dok sa strahom najčešće povezuju crnu i smeđu boju. Zelenu i ružičastu boju najčešće povezuju sa smirenošću, a ljutnju najčešće povezuju sa crnom i crvenom bojom. Ljubav najviše ispitanika povezuje sa crvenom i ružičastom bojom. Kada je u pitanju kombinacija pozitiv - negativ, zbog optičke iluzije ispitanicima više odgovara tamnija podloga i svjetliji objekti na njoj. Između čistih i pastelnih boja, više im odgovaraju pastelne. U komplementarnom kontrastu, većini najviše odgovara žuto - ljubičasta kombinacija, dok u toplo - hladnoj kombinaciji najčešće odabiru plavu podlogu sa žutim krugovima. Također, istraživanje je pokazalo kako ispitanici najviše vole zelenu, plavu i ljubičastu boju. |