Naslov Tržišno natjecanje i obveza čuvanja poslovne tajne
Naslov (engleski) Competition and protection of trade secrets
Autor Denis Balažinec
Mentor Petar Mišević (mentor)
Član povjerenstva Ante Rončević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Petar Mišević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anica Hunjet (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za ekonomiju) Koprivnica
Datum i država obrane 2021-04-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Opća ekonomija
Sažetak Pravo tržišnog natjecanja jedno je od temeljnih obilježja tržišnog gospodarstva, a konkurentski odnos između poduzetnika pokretač je tržišnog gospodarstva. Tržišnim natjecanjem motivira se poduzetnike na učinkovitije poslovanje, a kao rezultat učinkovitijeg poslovanja postižu se niže cijene, kvalitetniji proizvodi, veći izbor za potrošače i inovacije u poslovanju. Kako bi tržište moglo funkcionirati te kako bi svi sudionici imali koristi od tržišnog natjecanja, važno je da isto bude zakonski regulirano i da postoje mehanizmi zaštite tržišnog natjecanja. U Republici Hrvatskoj (dalje: RH) tržišno natjecanje regulirano je Zakonom o zaštiti tržišnog natjecanja (dalje: ZZTN), a odlukom Hrvatskog sabora osnovana je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: AZTN) kao tijelo nadležno za zaštitu tržišnog natjecanja. Zakonodavni okvir u području zaštite tržišnog natjecanja je ZZTN (NN, 79/09) i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (NN, 80/2013) te ulaskom RH u Europsku uniju (dalje: EU) AZTN ima ovlast da uz ZZTN primjenjuje i pravne stečevine EU-a koje uređuju područje zaštite tržišnog natjecanja.
Poslovnom tajnom podrazumijeva se podatak koji je kao takav određen zakonom, a radi se o informaciji koja ima značajnu vrijednost za njenog vlasnika, vrijednost koja mu osigurava prednost na tržištu i samim time ima pravo i interes štititi takav podatak. Obveza čuvanja poslovne tajne značajan je element poslovanja te je sukladno tome i zakonski regulirano postupanje s tajnim podacima. Definirane su poslovne tajne i predstavljene zakonske regulative (Zakon o tajnosti podataka, Zakon o zaštiti tajnosti podataka, Kazneni zakon) važeće u RH koje osiguravaju tajnost podataka.
Putem anketnog upitnika dobivena su saznanja ispitanika o tržišnom natjecanju i obvezi čuvanja poslovne tajne.
Sažetak (engleski) Competition law is one of the fundamental features of a market economy, the very competitive relationship between entrepreneurs is the driver of a market economy. Competition motivates entrepreneurs to operate more efficiently, resulting more efficient operations, lower prices, higher quality products, greater choice for consumers and innovations in business are achieved. For the market to function and all participants to benefit from competition, it is important that it is regulated by law and that there are mechanisms to protect competition. Accordingly, in the Republic of Croatia (hereinafter: The Republic of Croatia) competition is regulated by the Competition Act (hereinafter: PPA), and the Croatian Parliament established the Agency for the Protection of Competition (hereinafter: CCA) as the body responsible for competition protection. The legislative framework in the field of competition protection is the Competition Act (OG, 79/09) and the Act on Amendments to the Competition Protection Act (OG, 80/2013), and with the accession of the Republic of Croatia to the European Union (hereinafter: EU) The Competition Act also applies the acquis Communautaire which regulates the field of competition protection.
A business secret is information that is determined as such by law, and it is information that has significant value for its owner, a value that provides him with an advantage in the market and thus has the right and interest to protect such information. The obligation to keep business secrets is a significant element of business and, accordingly, the handling of classified information is legally regulated. Business secrets have been defined and legal regulations (Law on Data Secrecy, Law on Protection of Data Secrecy, Criminal Code) valid in the Republic of Croatia that ensure data secrecy have been presented.
The survey questionnaire provided respondents with information on competition and the obligation to maintain business secrets.
Ključne riječi
tržišno natjecanje
Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja
poslovna tajna
obveza čuvanja poslovne tajne
Zakon o tajnosti podataka
Ključne riječi (engleski)
competition
Law on Protection of Market Competition
Agency for Protection of Market Competition
business secret
obligation to keep business secret
Law on Data Secrecy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:609512
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Turizam i Međunarodna trgovina Smjer: Turizam i Međunarodna trgovina Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra poslovne ekonomije (mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-05-14 12:26:44