Sažetak | U ovom završnom radu pisat će se o specifičnostima vanjske trgovine. Govorit će se o
samo nekim specifičnostima jer ih ima jako puno. Trgovina nije isto što i prodavaonica.
Prodavaonica je mjesto gdje se prodaje roba, a trgovina je sve ono što se odvija u
prodavaonicama. Osnovna podjela trgovine je na trgovinu na malo i trgovinu na veliko.
Trgovina na veliko je kupnja robe radi daljnje prodaje, a trgovina na malo je kupnja robe radi
zadovoljenja vlastitih potreba. Trgovina je nastala još u prvobitnoj ljudskoj zajednici, tada je to
bila trampa, što znači da su ljudi mijenjali robu za robu. U prošlosti ni novac nije izgledao kao
što danas izgleda. Trgovina je u 20. st. doživjela velike revolucionarne promjene. Najbitnija
podjela trgovine je na vanjsku i unutarnju trgovinu. Vanjska trgovina je svaka razmjena robe s
drugim zemljama, a unutarnja trgovina se odvija unutar granica jedne države.
Vanjska trgovina ima puno specifičnosti, a neke od njih su vanjskotrgovinska politika,
instrumenti plaćanja, rizici i kalkulacije. Vanjskotrgovinska politika postoji kako bi vlade
mogle utjecati na uvoz i izvoz. Služi za ograničavanje uvoza i izvoza mjerama koje mogu
djelovati: mehanizmom cijena, ograničavanjem količina i deviznim ograničenjima. U vanjskoj
trgovini postoje razni instrumenti plaćanja koji se koriste često i rijetko, a to su: međunarodni
dokumentarni akreditiv, bankovna doznaka i inkaso naplata, ček, mjenica i trgovačko kreditno
pismo. Rizike u vanjskoj trgovini dijelimo na robne i financijske rizike. Kalkulacije cijena u
vanjskoj trgovini služe da se provjeri poslovanje, donese ispravna odluka u vezi s uvozom i
izvozom robe te da se utvrdi cijena. Postoje tri metode izradbe kalkulacije, a to su: progresivna,
retrogradna i diferencijalna metoda.
Udio Hrvatske u svjetskom uvozu i izvozu relativno je malen. Devedesetih godina je
godišnja vrijednost izvoza bila znatno veća od uvoza. Hrvatska najviše izvozi u zemlje Europe
(Njemačka, Italija, Francuska, Austrija), na drugom mjestu su azijske zemlje (6,9 %), na trećem
afričke (3,2 %), a najmanje se izvozi u Sjevernu i Srednju Ameriku (2,4 %). Hrvatska je zemlja
koja je geografski smještena veoma povoljno što se tiče vanjske trgovine. Roba u Hrvatsku
može dolaziti kopnenim, zračnim, ali i morskim putem. |