Naslov Prikaz osoba starije životne dobi u medijima
Naslov (engleski) Representation of elderly people in the media
Autor Patricija Rusman
Mentor Marijana Neuberg (mentor)
Član povjerenstva Melita Sajko (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Neuberg (član povjerenstva)
Član povjerenstva Valentina Novak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za sestrinstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2024-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Osobe starije životne dobi čine gotovo jednu četvrtinu stanovnika Republike Hrvatske. S produljenjem životnog vijeka i sve većim udjelom starije populacije, starenje postaje sve značajnija tema u modernom društvu. Mediji, kao sredstvo prenošenja društveno relevantnih tema, imaju posebnu ulogu u oblikovanju društvenih normi, stavova i vrijednosti. Međutim, ponekad prikazi osoba starije životne dobi u medijima mogu imati negativne posljedice, potičući stvaranje stereotipa i predrasuda prema starijoj populaciji. Stereotipi i predrasude o osobama starije životne dobi često nastaju kao posljedica nerazumijevanja starosti i samog procesa starenja. Negativnim stavovima o starosti i starenju doprinosi se smanjuju kvalitete života osoba starije životne dobi, otežava se njihova prilagodba novim socijalnim ulogama, te im se onemogućuju aktivno sudjelovanje u društvu.
Cilj istraživanja „Prikaz osoba starije životne dobi u medijima“ bio je utvrditi učestalost prikaza osoba starije životne dobi kao teme priloga glavnih središnjih informativnih emisija i novinskih članaka. Kao metoda prikupljanja podataka koristila se analiza sadržaja. Istraživanje se provodilo u razdoblju od 1. lipnja do 30. lipnja 2024. godine, osim analize sadržaje lokalnog medija „Regionalni tjednik“ čija je analiza obuhvaćala razdoblje od 22. svibnja do 10. srpnja 2024. godine. U istraživanju analizirano je ukupno 1104 priloga središnjih informativnih emisija i 2668 novinskih članaka. Rezultati istraživanja pokazali su kako su osobe starije životne dobi vrlo rijetko zastupljene kao tema u medijima. Osobe starije životne dobi pojavljuju se kao tema emitiranih priloga središnjih informativnih emisija ukupno 10 puta u 1104 priloga što u postotku iznosi 0,90%. Osobe starije životne dobi pojavljuju se kao tema novinskih članaka ukupno 50 puta u 2668 novinskih članaka što u postotku iznosi 1,84%. Naime, navedeni podatak upućuje kako su osobe starije životne dobi nisu dovoljno prepoznate kao društveno važna teme i da njihov doprinos društvu i dalje ostaje zanemaren.
Sažetak (engleski) The elderly make up almost one quarter of the population of the Republic of Croatia. With life expectancy increasing and the proportion of elderly individuals growing, aging has become an increasingly significant topic in modern society. The media play a crucial role in shaping social norms, attitudes, and values as a means of conveying socially relevant issues. However, portrayals of the elderly in the media can sometimes have negative consequences, fostering stereotypes and prejudices against this demographic. These stereotypes and prejudices often stem from a lack of understanding of old age and the aging process itself. Negative attitudes toward aging contribute to a diminished quality of life for the elderly, hinder their ability to adapt to social changes, and prevent their active participation in society.
The aim of this study was to determine the frequency of depictions of the elderly in the main central news programs and newspaper articles. Content analysis was used as the method for data collection. The research was conducted from June 1 to June 30, 2024, except for the analysis of the local media "Regional Weekly," which covered the period from May 22 to July 10, 2024. A total of 1,104 contributions from central news programs and 2,668 newspaper articles were analyzed. The results indicated that the elderly are seldom represented as topics in the media. In central news programs, elderly individuals were featured as the subject of broadcast reports only 10 times out of 1,104 reports, representing just 0.90%. In newspaper articles, they appeared as the topic a total of 50 times out of 2,668 articles, which amounts to 1.84%. This data suggests that the elderly are not sufficiently recognized as socially significant topics and that their contributions to society remain largely overlooked.
Ključne riječi
osobe starije životne dobi
mediji
ageizam
Ključne riječi (engleski)
elderly people
media
ageisam
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:515726
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: stručni Stupanj studija: prijediplomski Akademski / stručni naziv: prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (bacc. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-15 14:22:38