Naslov Modeli financiranja viskog obrazovanja i primjena na Hrvatskoj
Naslov (engleski) Models of higher education funding and implementation in Croatia
Autor Valentina Hegedić
Mentor Marija Bušelić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Blažević Burić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marija Bušelić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Lela Tijanić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković") Pula
Datum i država obrane 2017-05-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Opća ekonomija
Sažetak Visoko obrazovanje važno je za razvoj svakog društva te se može definirati kao temeljni pokretač gospodarskog napretka. Obrazovanje omogućuje povećanje konkurentnosti i produktivnosti koje se temelji na znanju i inovacijama. Sustav visokog obrazovanja u Hrvatskoj najvećim se dijelom financira iz javnog sektora. 2003. godine proveden je Bolonjski proces koji se primjenjuje na svim studijskim programima u Hrvatskoj od 2005. godine.
Institucije visokog obrazovanja u Hrvatskoj dijele se na sveučilišta, veleučilišta i visoke škole. Kvaliteta visokog obrazovanja uvelike je povezana s financiranjem visokog obrazovanja. Postotak izdvajanja u BDP-u za visoko obrazovanje razlikuje se od zemlje do zemlje. Javno financiranje se u većini slučajeva temelji na cjelovitim iznosima gdje uprave visokih učilišta preuzimaju odgovornost za internu alokaciju resursa. Za razliku od javnih visokih učilišta, privatna visoka učilišta u Hrvatskoj financiraju se iz vlastitih izvora (školarina). U Hrvatskoj, MZOŠ doznačuje institucijama visokog obrazovanja sredstva kao cjelovitu sumu, a sveučilišta ta sredstva raspodjeljuju prema vlastitim kriterijima.
U visokom obrazovanju razlikuju se četiri osnovna modela financiranja: europski, američki, britanski i japanski i australski model. Unutar europskih zemalja pojavljuju se instrumenti financiranja poput sporazuma o ciljevima, osnovnog proračuna, proračuna temeljenog na formuli i školarina. Sustav visokog obrazovanja možemo podijeliti u tri ciklusa: preddiplomski, diplomski i doktorski.
Pojedina europska zemlja ima vlastiti model na kojem se temelji financiranje visokog obrazovanja te su u skladu s tim opisani modeli u pet zemalja EU. Pokazatelji uspješnosti u visokom obrazovanju osiguravaju kvalitetu sustava visokog obrazovanja i omogućuju zanimanje budućih studenata za pojedine studijske programe.
Sažetak (engleski) Higher education is important for development every society and it could be defined as basic initiator of economic progress. Education allows increase of competitiveness and productivity which is based on knowledge and inovations. System of higher education in Croatia is mostly funded from public sector. In 2003 Bologna proces was implemented and it is applying on every study program in Croatia since 2005.
Institutions of higher education in Croatia are divided into universityes, polytechnics and high schools. Quality of higher education is highly correlated with financing higher education. Percentage of GDP for higher education is different by countries. Public funding is in most cases based on full amounts where administration of Higher Education Institutions take responsibility for internal allocation of resources. Unlike Public Institutions of higher education, Private Higher education Institutions in Croatia are funded from own resources (tuition). In Croatia, Ministry of science, education and sport remits institutions of higher education resources as an integral sum, and universityes that resources distribute according to theirs criterias.
In higher education, there are four different models of financing education: European, American, British and Japanese-Australian model. Within european countries, there are appearing instruments of financing like agreement of objectives, basic budget, budget based on formula and tuition. Higher education system can be shared on three cycles: undergraduate, graduate and doctoral.
Some european countries have their own model that underlies financing higher education and according to that are described models of financing in five EU countries. Performance indicators in higher education provide quality of higher education system and allows interest of prospective students for individual study programs.
Ključne riječi
visoko obrazovanje
modeli financiranja
institucije i kvaliteta studiranja
Ključne riječi (engleski)
Higher education
models of financing
institutions
quality of studying
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:829443
Studijski program Naziv: Ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (bac.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-07-21 07:29:12