Naslov Analiza indikatora pouzdanja u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Analysis of confidence indicators for Croatia
Autor Luka Jovanov
Mentor Daniel Tomić (mentor)
Član povjerenstva Lela Tijanić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Daniel Tomić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Saša Stjepanović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković") Pula
Datum i država obrane 2019-05-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Makroekonomija
Sažetak Informacije o pouzdanosti poduzetnika i potrošača, dobivene kroz ankete i oblikovane u tzv. indikatorima pouzdanja, sustavno se prikupljaju kako bi se mogle signalizirati promjene u gospodarskoj aktivnosti, kako bi se otkrile prekretnice u ekonomskom ciklusu, pružio makroekonomski nadzor i oblikovale kratkoročne procjene i prognoze. Indikator pouzdanja je statistički indikator koji se temelji na rezultatima anketa koje ispituju poduzeća i potrošače o njihovoj trenutnoj ekonomskoj situaciji i očekivanjima u vezi s budućim kretanjima. Postoji pet indikatora puzdanja za: industriju, građevinarstvo, usluge, maloprodaju i potrošače. Svaki indikator pouzdanja izračunava se kao jednostavna aritmetička sredina desezoniranih bilanci pozitivnih i negativnih odgovora na specifična pitanja. Stoga je cilj ovog rada ocijeniti može li se dinamika indikatora pouzdanja povezati s dinamikom makroekonomskih varijabli na strani ponude u Hrvatskoj. Analizirana je unakrsna korelacija i Grangerova uzročnost između pet sektorskih indikatora pouzdanja i odabranih makroekonomskih varijabli, te su ponuđeni jasni rezultati iz VAR analize za suradnju s prethodnim zaključcima. Rezultati ukazuju na slabu do umjerenu korelaciju između promatranih varijabli, što upućuje na njihovu ograničenu ulogu u budućim procjenama i spekulacijama. Naposljetku, preporučuje se širi indeks ekonomske klime (ESI) za praćenje ukupne ekonomske aktivnosti, koji je izračunat (i promatran) kao kompozitni indeks ovih indikatora pouzdanja.
Sažetak (engleski) Information on business and consumer confidence, obtained through the tendency surveys and shaped in so-called confidence indicators, are systematically collected to signal changes in economic activity, detect turning points within the economic cycle, provide macroeconomic surveillance and design short-term assessments and forecasts. A confidence indicators is a statistical indicator based on the results from business aurveys and consumers interrogating enterprise on their current economic situation and their expectations about future developments. Five separate confidence indicators are produced, for: industry, construction, services, retail trade and consumers. Each confidence indicator is calculated as the simple arithmetic average of the seasonally adjusted balances of positive and negative answers to specific questions. Therefore, the aim of this paper is to evaluate whether the dynamics of confidence indicators can be related to the dynamics of relevant macroeconomic variables on the supply-side in Croatia. The correlation (cross correlation) and causality (Granger Causality) were analyzed between the five sectoral reliability indicators and the selected macroeconomic variables, and were also offered clear results from the VAR analysis for cooperation with the previous conclusions. Finally, we recommend that in order to be able to track overall economic activity, a broader economic sentiment indicator (ESI) should be calculated (and observed) as a composite indicator of these confidence indicators.
Ključne riječi
indikatori pouzdanja
poslovni ciklus
sektorska analiza
unakrsne korelacije
Grangerova uzročnosti
strana ponude
Hrvatska
Ključne riječi (engleski)
confidence indicators
business cycles
sectoral analysis
cross-correlations
Granger causality
supply-side
Croatia
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:838402
Studijski program Naziv: Ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-23 10:32:11