Sažetak | Dječji crtež, osim što za dijete predstavlja igru, ono služi i kao sredstvo komunikacije. Dijete likovno komunicira tako da koristi univerzalne simbole koje imaju svoju funkciju, oblike i zakonitosti s većim ili manjim odstupanjima.
Likovni jezik se mijenja kroz faze likovnoga razvoja. Kako bi kvalitetno analizirali dječji crtež potrebno je biti upoznat s fazama i sa simbolima koje dijete koristi. Također, uz analizu simbola, potrebno je provesti i kvalitetnu interakciju s djetetom kako bi uvidjeli kontekst crteža. Bez međusobno usklađenih postupaka analize, tumačenja, podrške i pružanja optimalnih podražaja nije moguć cjelovit i pozitivan razvoj djeteta.
Ukoliko postoji nepoznavanje i nerazumijevanje dječjega likovnoga izražavanja, postoji mogućnost pogrešne procjene ili pojave neodgovarajućih očekivanja, kao i nametanje shematskih oblika koji prijete slobodnoj mašti djeteta i samim time slobodnim izražavanjem. Svrha ovoga rada je uputiti u značenja simbola koja djeca koriste kako bi se njihovim razumijevanjem izbjegla ometanja u prirodnome razvoju djeteta. |
Sažetak (engleski) | The child's drawing, aside from representing a child's play, functions as a means of communication. A child communicates artistically by using universal symbols which have their own function, form and legitimacy, with some variations.
The artistic language changes with the phases of artistic progress. In order to better analyse a child's drawing, it is necessary to know the phases and symbols used by the child. Moreover, with a symbolic analysis, it is mandatory to have a good rapport with the child in order to assess the context of the drawing. Without mutually coordinated analysis procedures, interpretations, support and offer of optimal stimuli, a holistic and positive development of the child is not possible.
Ignorance or lack of understanding of a child’s artistic expression may lead to a wrong assessment or the appearance of inappropriate expectations, as well as an imposition of schematic shapes which threaten the child’s freedom of imagination and therefore expression. The purpose of this thesis is being a guide to the meaning of symbols used by children, so that by understanding them disturbances in the natural development of the child may be avoided.
KEYWORDS: artistic language, artistic symbols, phases of artistic development, children’s drawings, schematic shapes. |