Naslov Odjeci Talijanskog neorealizma u filmovima Kreše Golika
Naslov (engleski) Echoes of Italian neorealism in the films of Krešo Golik
Autor Sandra Komšić
Mentor Tanja Habrle (mentor)
Član povjerenstva Roberta Matković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tanja Habrle (član povjerenstva)
Član povjerenstva Andrea Matošević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (Fakultet za interdisciplinarne, talijanske i kulturološke studije) Pula
Datum i država obrane 2021-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA UMJETNOSTI
Sažetak Neorealizam kao umjetnički pokret nastao je u Italiji nakon Drugog svjetskog rata kao potreba za realističnim prikazom svakodnevnog života nakon vladavine fašizma. U radu se analiziraju filmovi Kreše Golika kako bi se dokazao utjecaj talijanskog neorealizma na njegovo stvaralaštvo. U početku rada objašnjava se pojam neorealizma, njegova glavna obilježja te najvažniji talijanski predstavnici neorealizma: Vittorio De Sica, Roberto Rossellini i Luchino Visconti, kao i njihova važna neorealistička ostvarenja. Potom se izlaže povijesni pregled hrvatske kinematografije od sredine 20. stoljeća kada se osniva prvi centar za proizvodnju filma u Hrvatskoj, Jadran film u Zagrebu, i počinje svojevrsno klasično razdoblje hrvatskog filma. U tom razdoblju uočavamo da hrvatski redatelji inspiraciju traže u inozemnim kinematografijama. Analizom djela redatelja Veljka Bulajića i Šime Šimatovića uočavamo neke od ključnih elemenata neorealizma. Zadnji dio rada posvećen je redatelju Kreši Goliku i njegovim najvećim filmskim ostvarenjima. Analizom njegovih najpoznatijih filmova: Plavi 9, Djevojka i hrast, Imam dvije mame i dva tate, Od 3 do 22 i Tko pjeva zlo ne misli dokazan je utjecaj talijanskog neorealizma na njegovo stvaralaštvo, ali su pronađene i razlike, poput angažiranja profesionalnih glumaca u većini filmova, ublažavanje podjele na pozitivne i negativne likove te implementiranje različitog oblika realizma u filmu, primjer – folklorni realizam, kojeg vidimo u filmu Djevojka i hrast. Navedene razlike upućuju na Golikovu sklonost da pronađe svoj stil koji se polako okreće suvremenom filmu.
Sažetak (engleski) Neorealism as an artistic movement originated in Italy after World War II, as a need for a realistic depiction of everyday life after the reign of fascism. The paper analyzes the movies of Krešo Golik in order to prove the influence of Italian neorealism in his work. The beginning of the paper explains the term neorealism, its main features and the most important Italian representatives of neorealism: Vittorio De Sica, Roberto Rossellini and Luchino Visconti, as well as their important neorealist achievements. Then, a historical overview of Croatian cinematography from the middle of the 20th century is presented, when the first center for film production in Croatia, Jadran film in Zagreb, was founded and a kind of classical period of Croatian film began. In that period, we noticed that Croatian directors were looking for inspiration in foreign cinematography. By analyzing the works of directors Veljko Bulajić and Šime Šimatović, we notice some of the key elements of neorealism. The last part of the paper is dedicated to the director Krešo Golik and his greatest movies achievements. An analysis of his most famous movies: Plavi 9, Djevojka i hrast, Imam dvije mame i dva tate, Od 3 do 22 and Tko pjeva zlo ne misli, proved the influence of Italian neorealism on his work, but differences were also found, such as hiring professional actors in most movies, alleviating the division into positive and negative characters and implementing a different form of realism into the movie, for example – the folklore realism, which we see in the movie Djevojka i hrast. These differences point to Golik’s propensity to find his own style that is slowly turning to contemporary movie.
Ključne riječi
neorealizam
talijanski neorealizam
film
kinematografija
Krešo Golik
Ključne riječi (engleski)
neorealism
Italian neorealism
movie
cinematography
Krešo Golik
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:137:193203
Studijski program Naziv: Kultura i turizam Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) kulture i turizma (univ. bacc. turism. cult.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-01-31 15:26:03