Naslov RAZVIJANJE EKOLOŠKE SVIJESTI KOD DJECE PREDŠKOLSKE DOBI
Naslov (engleski) DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL AWARENESS IN PRESCHOOL CHILDREN
Autor Ana Petrusek
Mentor Irena Labak (mentor)
Član povjerenstva Marija Sablić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Labak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Filip Stević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Slavonskom Brodu Slavonski Brod
Datum i država obrane 2023-07-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Svijet je danas suočen sa mnogim ekološkim problemima, a poticati razvoj ekološke svijesti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja predstavlja dugoročni cilj suvremenog obrazovanja. Ekološki odgoj trebao bi biti dostupan svoj djeci, što znači da bi trebao započeti već u ranoj predškolskoj dobi. Kako će se dijete odnositi i u kojoj mjeri će razvijati pozitivne stavove, znanja i navike prema okolišu ovisi prvo o postupcima i stavovima roditelja, a nakon roditelja bitnu ulogu u razvijanju ekološke svijesti kod djece imaju odgojitelji u ustanovama ranog predškolskog odgoja i obrazovanja.
Cilj istraživanja ovog rada bio je utvrditi koliko odgojitelj različitim aktivnostima može utjecati na ekološka znanja i navike vezane za očuvanje okoliša kod djece pa samim time poticati razvoj ekološke svijesti. U istraživanju je kao instrument prikupljanja podataka korišten standardizirani intervju s djecom. Istraživanje je provedeno na uzorku 50 djece predškolske dobi u dva objekta (Cvjetna livada i Rudinska) dječjeg vrtića Požega u Požegi, u prosincu 2022. godine.
Rezultati istraživanja pokazuju da odgojitelj različitim aktivnostima usmjerenim na ekološka znanja i navike vezane za očuvanje okoliša potiče razvoj ekološke svijesti kod djece te da postoje razlike u stjecanju znanja i navika između ispitanika kontrolne i eksperimentalne skupine. U odnosu na kontrolne skupinu, eksperimentalna skupina koja je bila uključena u aktivnosti pokazala je značajno povećanje ekološkog znanja i navika vezanih za očuvanje okoliša. Ovo istraživanje pridonosi istraživanjima i praksi usmjerenim na podizanje i razvijanje ekološke svijesti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. U nekim budućim istraživanjima upućuje se i roditeljska uključenost u aktivnosti poticanja ekološke svijesti kod djeteta.
Sažetak (engleski) Today, the world is faced with many environmental problems, and encouraging the development of ecological awarness in early and preschool education institutions is a long-term goal of modern education. Environmental education should be available to all children, which means that it should start already in early preschool age. How the child will relate and to what extent he will develop positive attitudes, knowledge and habits towards the environment depends first on the actions and attitudes of the parents, and after the parents, educators in early preschool education institutions play an important role in developing environmental awareness in children.
The aim of this research was to determine how much the educator can influence the environmental knowledge and habits related to environmental protection in children through different activities, thus encouraging the development of environmental awareness. In this research, a standardized interview with children was used as a data collection instrument. The research was conducted on a sample of 50 preschool children in two facilities (Cvjetna livada and Rudinska) of the Požega Kindergarten in Požega, in December 2022.
The results of the research show that the educator encourages the development of environmental awareness in children with various activities aimed at environmental knowledge and habits related to enviromental preservation, and that there are differences in the acquisition of knowledge and habits between subjects in the control and experimental groups. Compared to the control group, the experimental group that was involved in the activities showed a significant increase in environmental knowledge and habits related to environmental group. This research contributes to research and practice aimed at raising and developing environmental awareness in early and preschool education institutions. In some future research, parental involvement in activities to encourage environmental awareness in children is also recommended.
Ključne riječi
dijete predškolske dobi
ekološki odgoj
ekološke navike
ekološka znanja
ustanova za rani predškolski odgoj i obrazovanje
odgojitelj predškolske djece
Ključne riječi (engleski)
preschool child
ecological education
ecological habits
ecological knowledge
institution for early preschool education
teacher of preschool children
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:262:921807
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-12 08:07:13