Naslov Neurorizični čimbenici i izvršne funkcije
Naslov (engleski) Neurorisk factors and executive functions
Autor Ivona Lovrenčić
Mentor Katarina Šarčević Ivić-Hofman (mentor)
Član povjerenstva Katarina Šarčević Ivić-Hofman (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dunja Jurić Vukelić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Slavka Galić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Slavonskom Brodu Slavonski Brod
Datum i država obrane 2024-09-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Cilj ovog istraživanja bio je ispitati postoji li razlika kod dječaka i djevojčica u postojanju neurorizičnih čimbenika, te ispitati postoji li razlika u izvršnim funkcijama između djece s neurorizičnim čimbenicima i bez njih. U istraživanju je sudjelovalo 100 roditelja dobi of 30 do 55 godina, učenika drugog do šestog razreda, (91 majka i 9 očeva). Primijenjeni su upitnici BRIEF-2 te upitnik konstruiran za potrebe šireg istraživanja koji je uključivao pitanja vezana uz tijek trudnoće, poroda i rane postnatalne skrbi. Rezultati pokazuju da se djevojčice i dječaci značajno razlikuju prema broju neurorizičnih čimbenika gdje je veći broj neurorizičnih čimbenika u trudnoćama gdje je plod djevojčica. U razmatranju pojedinih faktora rizika koji su mogli doprinijeti ovakvim rezultatima, pokazalo se da je tome doprinijela činjenica da je 6 (11,3%) djevojčica i samo 2 (4,3%) dječaka rođeno nakon termina te da su 9 (17 %) djevojčica i samo 4 (8,5%) dječaka imali porođajnu težinu između 2000 i 3000 g. Analiza varijance pokazala je da se skupina bez neurorizika i skupine s neurorizičnim čimbenicima značajno razlikuju u Regulaciji emocija i Kognitivnoj regulaciji, a u Regulaciji ponašanja nema razlika. Drugim riječima, skupina s 2 ili više neurorizičnih čimbenika pokazuje značajno više problema u regulaciji emocionalnih reakcija nego djeca bez neurorizičnih čimbenika u kontroli kognitivnih procesa nužnih za uspješno rješavanje problema ova skupina ima više problema nego djeca s jednim neurorizičnim čimbenikom ili bez neurorizika.
Sažetak (engleski) The aim of this research was to examine whether there is a difference between boys and girls in the existence of neurorisk factors, and to examine whether there is a difference in executive functions between children with and without neurorisk factors. 100 parents between the ages of 30 and 55, second to sixth grade students (91 mothers and 9 fathers) participated in the research. BRIEF-2 questionnaires and a questionnaire designed for the needs of a broader study were applied, which included questions related to the course of pregnancy, childbirth and early postnatal care. The results show that girls and boys differ significantly according to the number of neurorisk factors, where the number of neurorisk factors is greater in pregnancies where the fetus is a girl. When considering individual risk factors that could have contributed to these results, it turned out that the fact that 6 (11.3%) girls and only 2 (4.3%) boys were born after 9 (17%) had died contributed to this. girls and only 4 (8.5%) boys had a family weight between 2000 and 3000 g. Analysis of variance showed that groups without neurorisk and groups with neurorisk factors differ significantly in emotion regulation and cognitive regulation, and there are no differences in behavioral regulation. In other words, the group with 2 or more neurorisk factors shows significantly more problems in regulating emotional reactions than children without neurorisk factors in controlling the cognitive processes necessary for successful problem solving, this group has more problems than children with one neurorisk factor or without neurorisk.
Ključne riječi
neurorizični čimbenici
izvršne funkcije
dijete
djetetov razvoj
nedonošće
Ključne riječi (engleski)
neurorisk factors
executive functions
child
child development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:262:966177
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (Mag.prim.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-25 05:30:27