Naslov Groteskni realizam u distopijskim menipejama Ive Balenovića i Borivoja Radakovića
Naslov (engleski) Grotesque realism in the dystopian menippeans by Ivo Balenović and Borivoj Radaković
Autor Katica Visković
Mentor Miranda Levanat Peričić (mentor)
Član povjerenstva Ivana Petešić Šušak (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Gospić Županović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Miranda Levanat Peričić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za kroatistiku i slavistiku) (Odsjek za hrvatski jezik i književnost) Zadar
Datum i država obrane 2018-03-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Sažetak U radu se istražuju žanrovske poveznice menipske satire i suvremenog hrvatskog distopijskog romana. Menipska satira javlja se još u antičkoj Grčkoj, kao književni oblik koji se bavi aktualnim društvenim problemima kroz parodiju, izrugujući se uglavnom filozofima prirode, religijskim dogmama, znanosti i ljudskoj gluposti. U formalnom smislu odlikuje je često miješanje poezije i proze te karikiranje, hiperbola i fantastika. Menipsku satiru Bahtin je kasnije povezao uz područje „ozbiljno-smiješnog“ u književnosti na kojemu je, uz žanr „sokratovskog dijaloga“, odigrala iznimno važnu ulogu u razvoju umjetničke proze „karnevalskog tipa“. Kao bitno obilježje menipeje Bahtin ističe „grotesknu sliku svijeta“ koju on nalazi u tzv. „rabelaisovskim“ književnim slikama, za koje su karakteristična radikalna iskrivljenja, karikaturalnost, preuveličavanja, ali i subverzivni odnos prema tradiciji i službenoj ideologiji. Premda je Bahtin pojmove „groteskni realizam“ i „karnevalizacija“ istraživao u „narodnoj smjehovnoj kulturi“ srednjeg vijeka i renesanse, njegova su istraživanja kasnije postala polazištem brojnih studija u kojima se analitički pristupa tekstovima koji pripadaju različitim povijesnim epohama i žanrovima. Na tragu takvih pristupa, u ovom se radu interpretiraju suvremeni hrvatski distopijski romani Kuća velikog jada 2084.(2012.) i Vladimir se vraća kući (2013.) Ive Balenovića te Što će biti s nama (2015.) Borivoja Radakovića. Slike snižavanja, gozbene slike, groteskne slike tijela te odnos prema službenoj kulturi i ideologiji povezuju ove romane s obilježjima menipske satire, onako kako ih je opisao Bahtin.
Sažetak (engleski) This paper deals with the genre connections between the menippean satire and contemporary Croatian dystopian novels. The menippean satire appears in ancient Greece as a literary form that deals with current social problems through parody, mocking mostly philosophers of nature, religious dogmas, science and human stupidity. In a formal sense it is characterized by the often mixing of poetry and prose, as well as mocking, hyperbole and fantasy. Bahtin linked the menippean satire to the "seriously-ridiculous" field of literature in which, along with the "Socrates dialogue" genre, played an extremely important role in the development of the "carnival type" of art prose. As an essential feature of the menippean satire, Bahtin points out the "grotesque image of the world" which he finds in the so-called "Rabelais" literary images, characterized by radical distortions, caricaturization, overstatements, as well as a subversive relationship to tradition and official ideology. Although Bahtin's concepts of "grotesque realism" and "carnivalization" were explored in the "folkloric culture" of the Middle Ages and Renaissance, his research later became the starting point for numerous studies in which he analytically approaches texts belonging to different historical epochs and genres. Similar to those approaches , in this paper the following contemporary Croatian dystopian novels are being interpreted: Kuća velikog jada 2084. (“The House of Great Dread 2084”) (2012.) i Vladimir se vraća kući (“Vladimir Returns Home”) (2013.) of Ivo Balenović and Što će biti s nama (“What will be with us”) (2015.) of Borivoj Radaković. Falling images, festive images, grotesque images of the body, and relation to official culture and ideology links these novels with the features of menippean satire as described by Bahtin.
Ključne riječi
Distopijski roman
groteskni realizam
karnevalizacija
menipska satira
smjehovna kultura
Ključne riječi (engleski)
dystopian novel
grotesque realism
carnivalization
menippean satire
culture of laughter
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:192502
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra hrvatskog jezika i književnosti (mag. philol. croat)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-04-05 11:08:35