Naslov Uloga samootkrivanja adolescenata roditeljima i strategija suočavanja sa stresom u predviđanju internaliziranih problema
Naslov (engleski) The role of adolescent self-disclosure to parents and coping with stress in predicting internalizing problems
Autor Katarina Šutalo
Mentor Ivana Macuka (mentor)
Član povjerenstva Marina Nekić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Vidaković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Macuka (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2019-11-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Razvojna psihologija
Sažetak Samootkrivanje roditeljima predstavlja dobrovoljno dijeljenje osobnih informacija i važan je čimbenik kvalitete odnosa. Dosadašnja istraživanja su uglavnom usmjerena na ispitivanje prediktivne uloge dimenzija roditeljskog ponašanja u objašnjenju internaliziranih teškoća adolescenata. Međutim, korisno je ispitati koji roditeljski postupci mogu potaknuti adolescente na samootkrivanje i korištenje adaptivnih strategija suočavanja sa stresom. Također, važno je utvrditi doprinos roditeljskih ponašanja i strategija suočavanja u objašnjenju internaliziranih problema. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati ulogu pojedinih aspekata roditeljskih ponašanja u kontekstu samootkrivanja i ulogu odabranih strategija suočavanja sa stresom u objašnjenju internaliziranih problema kod mlađih adolescenata. Mjerni instrumenti koji su se koristili u istraživanju su: Upitnik percepcije roditeljskih ponašanja u kontekstu samootkrivanja, Skala samoprocjene ponašanja mladih – skala internaliziranih problema, te Upitnik suočavanja sa stresnim situacijama. U istraživanju je sudjelovalo 256 učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola na području Zadarske županije, prosječne starosne dobi od 13 godina (M=13,58; SD=0,70). Utvrđeno je da adolescentice izvještavaju o višoj zastupljenosti internaliziranih problema, češćem iniciranju komunikacije od strane majke, te većoj nedostupnosti oca u odnosu na adolescente. Također, adolescentice u odnosu na adolescente češće koriste strategije suočavanja usmjerene na emocije te strategije suočavanja usmjerene na izbjegavanje. Provedenim analizama utvrđeno je da adolescenti koji češće percipiraju roditeljsko kažnjavanje, nedostupnost, intruzivnost i iznevjerenje imaju više internaliziranih problema te češće koriste strategiju suočavanja usmjerenu na emocije. Rezultati hijerarhijske analize ukazuju na značajan doprinos iniciranja komunikacije od strane oca, strategija suočavanja usmjerenih na problem i strategija suočavanja usmjerenih na emocije u objašnjenju internaliziranih problema kod adolescenata. Nedostupnost majke i intruzivnost oca te strategije suočavanja usmjerene na emocije i izbjegavanje su značajan prediktor u objašnjenju internaliziranih problema kod adolescentica. Najznačajniji prediktor u objašnjenju internaliziranih problema kod adolescenata i adolescentica je korištenje strategije suočavanja usmjerene na emocije.
Sažetak (engleski) Self-disclosure to parents is representing voluntary sharing of personal informations and it is important quality factor of relationship. Previous research were mostly directed on predictive role of dimensions of parent behaviour in explanation of internalizing adolescents difficulties. However, it is useful to examine which parents procedures can facilitate adolescents on selfdisclosure and using of adaptive strategies for coping with stress. Also, it is important do determine the contribution of parental behavior and stress coping strategies in explanation of internalizing problems. The aim of this research is examine the role of certain aspects of parent behaviour in context self-disclosure and role of selected strategies for coping with stress in explanation of internalizing problems in young adolescents. Measures used in research were The Parental Behaviors in the Context of Adolescent Disclosure, Youth Self Report Scale - Scale of internalizing problems and Coping Inventory for Stressful Situation. A total of 256 seventh and eighth grade elementary school students participated in the study. Average age was 13 (M=13,58; SD=0,70). In this research it was found that girls report higher representation of internalizing problems, mothers more often initiate communication with adolescents than father and higher unavailability of father towards adolescents. Also, girs are using emotional-focused strategies for coping and avoidance-focused strategies more than boys. Results show that adolescents who percieved parental punishment, unavailability, intrusivity and leting down, have more internalizing problems and more often use emotionfocused strategies when coping with stres. The results of hierarchical analysis indicate a significant contribution of paternal initiation of communication, problem-focused coping strategies and emotion-focused problem strategies in explaining adolescent's internalizing problems. The unavailability of the mother, the intrusiveness of the father and the coping strategies focused on problem and avoidance are significant predictors in explaining internalizing problems in girls.
Ključne riječi
internalizirani problemi
samootkrivanje
roditeljska ponašanja koja podupiru/sprječavaju samootkrivanje adolescenata
Ključne riječi (engleski)
internalizing problems
self-disclosure
parent behaviour which facilitate/inhibit self-disclosure
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:104847
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-11-28 14:08:02