Naslov Emocionalna inteligencija, agresivnost i asertivnost kod djece viših razreda osnovne škole
Naslov (engleski) Emotional intelligence, aggressiveness and assertiveness in children attending higher grades of primary school
Autor Marija Đapić
Mentor Jelena Ombla (mentor)
Član povjerenstva Marina Nekić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Matilda Nikolić Ivanišević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jelena Ombla (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za psihologiju) Zadar
Datum i država obrane 2019-10-31, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Pretpostavlja se da emocionalno inteligentniji pojedinci svoje emocije koriste na adaptivnije načine, pa stoga u svom ponašanju imaju manje neprikladnih ponašanja povezanih s emocionalnim reakcijama poput agresivnosti ili pasivnosti. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos emocionalne inteligencije, agresivnosti i asertivnosti kod djece viših razreda osnovne škole. U istraživanju je sudjelovalo 178 učenika viših razreda osnovne škole od kojih 93 dječaka i 85 djevojčica, dobnog raspona od 12 do 15 godina (M=13.37). Istraživanje je provedeno papir-olovka metodom. Podatci su prikupljeni sociodemografskim upitnikom, Upitnikom emocionalne kompetentnosti, Upitnikom reaktivno–proaktivne agresije, Procjenom agresivnosti učenika od strane razrednika te Upitnikom asertivnosti. Rezultati su pokazali da su dječaci sposobniji u izražavanju i imenovanju emocija od djevojčica te su ih razrednici procjenjivali agresivnijima od djevojčica. Utvrđeno je da su stariji učenici proaktivno i reaktivno agresivniji od mlađih dok su razrednici mlađe učenike procjenjivali agresivnijima od starijih. Kod svih učenika viša emocionalna inteligencija povezana je s većom asertivnosti. Djevojčice koje su asertivnije su manje proaktivno i reaktivno agresivne te su emocionalno inteligentnije djevojčice manje proaktivno agresivne. Stariji učenici koji su asertivniji su manje proaktivno agresivni kao i oni s većom sposobnosti izražavanja i imenovanja emocija Dječaci s izraženijom proaktivnom agresivnosti ujedno imaju i veće sposobnosti uočavanja i razumijevanja emocija te sposobnosti izražavanja i imenovanja emocija. Setom prediktorskih varijabli je kod djevojčica objašnjeno 44% varijance asertivnosti te su školski uspjeh i sposobnost upravljanja emocijama značajni prediktori. Kod dječaka je sposobnost izražavnja i imenovanja emocija značajan prediktor, a ukupna objašnjena varijanca asertivnosti iznosi 39%. Značajni prediktori asertivnosti mlađih učenika su školski uspjeh, sposobnost izražavanja i imenovanja emocija te sposobnost upravljanja emocijama, a objašnjena varijanca iznosi 45%. Kod starijih učenika je sposobnost upravljanja emocijama značajan prediktor, a objašnjeno je 34% varijance asertivnosti.
Sažetak (engleski) It is assumed that people who have higher levels of emotional intelligence are using them in more adaptable way and consequently have less inappropriate behaviours connected with emotional reactions such as aggressive or passive behaviour. The aim of this study was to examine relationship between emotional intelligence, aggressiveness and assertiveness in children attending higher grades of primary school. This study was conducted on 178 pupils; 93 boys and 85 girls from 12 to 15 years old (M=13.37). Study was conducted in paper-pencil form. Data was collected with 5 questionnaires: sociodemographic questionnaire, Emotional skills and competence questionnaire (ESCQ), Reactive–Proactive Aggression Questionnaire (RPQ), Teacher evaluation of pupils aggressiveness and Assertiveness Questionnaire. Results showed that boys have better abilities of expressing and naming emotions in comparison to girls, and that teacher rated them more aggressive than girls. In addition, older pupils have higher levels of both proactive and reactive aggression than younger pupils, but teacher evaluation of general aggression was higher for younger pupils. Higher emotional intelligence is correlated with higher assertiveness in all pupils. Girls who are more assertive are less proactively and reactively aggressive and more emotional intelligent girls are less proactively agressive. Older pupils who are assertive and have higher abilitiy to express and name emotions are less proactively agressive. Boys who are proactively agressive have higher ability to perceive and understand emotions and to express and name emotions. With set of predictor variables there was 44% explained variance of assertiveness in girls while academic success and ability to regulate emotions were significant predictors. In boys, ability to express and name emotions is significant predictor and explained variance of assertiveness is 39%. Significant predictors of assertiveness in younger pupils are academic success, ability to express and name emotions and ability to regulate emotions. Explained variance of assertiveness is 45%. In older pupils, ability to regulate emotions is significant predictor and explained variance of assertivness is 34% .
Ključne riječi
emocionalna inteligencija
agresivnost
asertivnost
rani adolescenti
Ključne riječi (engleski)
emotional intelligence
aggressiveness
assertiveness
early adolescents
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:184418
Studijski program Naziv: Psihologija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-11-28 14:11:50