Naslov Socio-emocionalni razvoj potencijalno darovite djece
Naslov (engleski) Socio-emotional development of potentially gifted children
Autor Ana Pavić
Mentor Slavica Šimić Šašić (mentor)
Član povjerenstva Mira Klarin (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Slavica Šimić Šašić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Smiljana Zrilić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja) (Odsjek za odgojitelje) Zadar
Datum i država obrane 2020-05-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Termin „razvoj“ obuhvaća četiri područja – tjelesni, spoznajni, socijalni i emocionalni. Za uspješno funkcioniranje pojedinca bitna je ravnoteža među navedenim aspektima. Sva četiri aspekta jednako su bitna i međusobno utječu jedan na drugi. Međutim, govoreći o potencijalno darovitoj djeci, socijalni i emocionalni aspekt razvoja darovite djece često se zanemaruje te se naglasak stavlja na njihov spoznajni aspekt. Emocionalni i socijalni razvoj potencijalno darovite djece obično nije usklađen s intelektualnim, već na tom području reagiraju primjereno djeci svoje dobi, što se može negativno odraziti na njihovo funkcioniranje. Bolje poznavanje i razumijevanje socio-emocionalnih značajki darovite djece može doprinijeti i stvaranju boljih uvjeta kako bi se kvalitetnije podržao njihov cjelokupni razvoj i život, ali i prevenciji neželjenih poteškoća do kojih može doći. Cilj diplomskog rada bio je doprinijeti boljem razumijevanju socio-emocionalnih značajki potencijalno darovitih pojedinaca te ispitati i postoje li razlike u temperamentu, emocionalnoj regulaciji, socio-emocionalnoj dobrobiti i samopoimanju potencijalno darovite djece u odnosu na vršnjake. Na temelju analize prikupljenih podataka dobivenih provedenim istraživanjem na uzorku od 391 djeteta, može se zaključiti kako djeca u o dobi od 5 do 7 godina pokazuju umjerenu razinu negativne afektivnosti i ugode te visoku razinu emocionalne regulacije, socio-emocionalne dobrobiti i samopoimanja, što potvrđuje prvu hipotezu. Druga hipoteza djelomično je potvrđena te je ustanovljeno da postoji statistički značajna razlika između darovite djece i njihovih vršnjaka, pa daroviti pojedinci bolje reguliraju emocije, više uživaju u istraživanjima, asertivniji su, emocionalno inteligentniji i imaju više akademsko samopoimanje. Nadalje, najveći broj korelacija postoji između temperamenta i emocionalne regulacije te socio-emocionalne dobrobiti i samopoimanja. Većina korelacija kod svih četiriju skupina djece je očekivana, dok se neočekivanom pokazala pozitivna povezanost negativne afektivnosti te negativna povezanost emocionalne regulacije s akademskim samopoimanjem kod skupine darovitih pojedinaca.
Sažetak (engleski) The term "development" covers four areas - physical, cognitive, social and emotional. For the successful functioning of the individual, a balance between these aspects is essential. All four aspects are equally important and they affect each other. However, when talking about potentially gifted children, the social and emotional aspect of the development of gifted children is often neglected and the emphasis is put on their cognitive aspect. The emotional and social development of potentially gifted children is usually not coordinated with the intellectual, but in this area they respond appropriately to their age, which may negatively affect their functioning. A better knowledge and understanding of the socio-emotional characteristics of gifted children can also contribute to creating better conditions in order to support their overall development and life, as well as to prevent unwanted difficulties that may occur. The aim of this thesis was to contribute to a better understanding of the socio-emotional characteristics of potentially gifted individuals and to examine if there are differences in temperament, emotional regulation, socio-emotional well-being, and self-concept of potentially gifted children in relation to their peers. Based on the analysis of the data collected from a survey conducted on 391 children, it can be concluded that children at the age of 5 – 7 show a moderate level of negative affectivity and comfort, as well as a high level of emotional regulation, socio-emotional well-being and self-concept, which confirms the first hypothesis. The second hypothesis is partially confirmed and it is found that there is a statistically significant difference between gifted children and their peers, in a way that gifted individuals better regulate emotions, pleasure in exploration, are more assertive, emotionally more intelligent and have more academic self-concept. Furthermore, most correlations exist between temperament and emotional regulation, and socio-emotional well-being and self-concept. Most correlations in all four groups of children were expected, while the positive connection of negative affectivity and the negative connection of emotional regulation with academic self-concept in the group of gifted individuals were unexpectedly revealed.
Ključne riječi
darovitost
socio-emocionalni razvoj
temperament
emocionalna regulacija
socio-emocionalna dobrobit
samopoimanje
Ključne riječi (engleski)
giftedness
socio-emotional development
temperament
emotional regulation
socio-emotional well-being
self-concept
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:072159
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-08 10:53:04