Naslov Platonova usporedba o crti
Naslov (engleski) Plato’s analogy of the divided line
Autor Ema Štrk
Mentor Nives Delija Treščec (mentor)
Član povjerenstva Marko Vučetić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jure Zovko (član povjerenstva)
Član povjerenstva Nives Delija Treščec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za filozofiju) Zadar
Datum i država obrane 2021-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak Tema ovoga rada je analiza Platonove usporedbe o crti te njenog metafizičkog, gnoseološkog, etičkog i obrazovnog karaktera. Cilj je izučavanje izvornoga teksta Države, poglavito prispodobe o crti te njen prikaz, kao i prikaz raznih teorija o njenom značenju, putem analitičke i sintetičke metode. Prikaz glavnog pojma episteme u odnosu s mnijenjem i umijećem dat će dublji uvid u prirodu znanja te koje implikacije ono ima za njemu suprotstavljene pojmove. Analizom usporedbe sa suncem uočit će se analogija Sunca kao ideje dobra. Sunce, koje daje mogućnost postojanja osjetilnim objektima te omogućuje njihovu spoznatljivost, analogno je ideji dobra koja ljudskom razumu omogućuje spoznaju, kao i spoznatljivost predmetima ljudske spoznaje. Platonova crta podijeljena je na četiri dijela s pripadajućim stupnjevima spoznaje i objektima spoznaje. Mnogi su filozofi dali svoje interpretacije značenja prispodobe o crti, kao i značenja njenih najbitnijih dijelova. Jedna od tih interpretacija zagovara dualizam svjetova, odnosno odvojenost osjetilnog i inteligibilnog svijeta, druga gleda na četiri dijela crte kao na povezane stupnjeve spoznaje i stvarnosti. Raznolikost i količina različitih interpretacija usporedbe o crti oslikavaju njen značaj i važnost za cjelokupnu Platonovu filozofiju.
Sažetak (engleski) The subject of this thesis is the analysis of Plato’s analogy of the divided line and it’s metaphysical, gnoseological, ethical and educational character. The goal is to analyze The Republic, with focus on the analogy of the divided line and show different theories surrounding it, by using analytical and synthetical methods. The nature of knowledge, and the implications it puts forward concerning the notions opposite to it. By analyzing the analogy between the Sun and the form of good, it is understood that the Sun enables the tactile objects their existence and cognizance, so does the form of good. It enables human reason to obtain cognizance while it also enables cognizance to the objects of human cognition. Plato’s divided line is divided into four parts with their corresponding degrees of cognizance and the objects of cognition. Many interpreters contributed to the interpretation of the analogy of the divided line and the meaning of its most important parts. One theory introduces the world dualism where the sensory or tactile world exists apart from intelligible world, whereas the other theory considers the four parts of Plato`s line as connection between the degrees of cognition and reality. The difference and vastness of different interpretations of Plato’s analogy of the divided line paint the relevance of it for whole Plato’s philosophy.
Ključne riječi
Platon
Država
prispodoba o crti
usporedba s crtom
ideja dobra
obrazovanje znanje
Ključne riječi (engleski)
Plato
The Republic
Analogy of the Divided Line
Simile of the Line
Form of Good
education
knowledge
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:263563
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučililišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) filozofije (univ. bacc. phil.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-10-26 13:43:19