Naslov Odnos motoričkog i kognitivnog razvoja djece rane i predškolske dobi
Naslov (engleski) The relationship between motor and cognitive development of early childhood and preschool children
Autor Petra Mičić
Mentor Slavica Šimić Šašić (mentor)
Član povjerenstva Mira Klarin (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Diana Nenadić Bilan (član povjerenstva)
Član povjerenstva Slavica Šimić Šašić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja) (Odsjek za odgojitelje) Zadar
Datum i država obrane 2022-05-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Urođeni potencijal mozga i dječje rano iskustvo, u kombinaciji, utječu na razvoj svake pojedine vrste inteligencije na njenom osnovnom nivou. Kasniji razvoj ličnosti i nova iskustva doprinose daljnjem razvoju inteligencije, no u starijem su uzrastu šanse da dođe do radikalnih promjena znatno smanjene. Neuroni u početku nisu specijalizirani ni za jednu određenu funkciju. Stoga su prve godine života najvažnije za strukturiranje i organiziranje spojeva. Stvaranje veza unutar mozga nastaje stalnom interakcijom s okolinom ili iskustvima. Neuroni migriraju te tako postaju specijaliziraniji u svojoj funkciji. U prve tri godine života, mozak stvara dvostruko više sinapsi nego što će ih koristiti pa ojačaju samo one koje se stalno koriste te tako stvaraju i motoričke puteve za um. Nekorištene će zamijeniti druge ili će nestati. Istaknuta je važnost i neophodnost povećanja udjela neurofizioloških spoznaja u formalnoj edukaciji djece jer neiskorišteni potencijali ljudskog uma i snaga djetinjstva, ako su udruženi s posvećenim i educiranim roditeljima i odgojiteljima, otvaraju vrata bržem spoznavanju i lakšem razvijanju sposobnosti te kreativnijem učenju. Cilj rada je teorijski prikazati razvoj mozga, motoričkog i kognitivnog razvoja te empirijski utvrditi postoji li značajna povezanost između motoričkog i kognitivnog razvoja djece rane i predškolske dobi. Istraživanje je provedeno na uzorku 77 djece u dobi od 1 do 3 godine. Prikupljene su liste procjena s tvrdnjama o motoričkom i kognitivnom razvoju djece. Korelacijskom analizom utvrđena je značajna povezanost između pokreta kretanja i baratanja predmetima i visoka povezanost između pokreta baratanja predmetima i kognitivnog razvoja.
Sažetak (engleski) The brain's innate potential and children's early experience, combined, influence the development of each particular type of intelligence at its basic level. Later personality development and new experiences contribute to the further development of intelligence, but at an older age the chances of radical changes are significantly reduced. Neurons initially do not specialize in any particular function, so the first years of life are the most important for structuring and organizing compounds. Creating connections within the brain occurs through constant interaction with the environment or experiences. Neurons migrate and thus become more specialized in their function. In the first three years of life, the brain creates twice as many synapses than it will use, so only those that are constantly used strengthen and create motor pathways for the mind. The unused ones will be replaced by others or disappear. The importance and necessity of increasing the part of neurophysiological knowledge in the formal education of children is emphasized, because the untapped potentials of the human mind and the strength of childhood, if they are joined by dedicated and educated parents and educators, achieve faster recognition and easier development of abilities, and a more creative way of learning. The goal of this paper is to theoretically present the development of brain, motor and cognitive development and empirically determine whether there is a significant relationship between motor and cognitive development of children in their early and preschool age. The study was conducted on a sample of 77 children aged 1 to 3 years. Assessment lists with claims about children's motor and cognitive development were collected. Correlation analysis found a significant correlation between movement abilities and object handling and a high correlation between object handling movements and cognitive development.
Ključne riječi
razvoj mozga
motorički razvoj
gruba motorika
fina motorika
kognitivni razvoj
djeca
Ključne riječi (engleski)
brain development
motor development
rough motor skills
fine motor skills
cognitive development
children
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:040620
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-07-21 07:33:45