Naslov Elementi religijskog identiteta u udžbenicima geografije u osnovnim školama
Naslov (engleski) Elements of religious identity in geography textbooks in primary schools
Autor Vanesa Sikora
Mentor Ana Pejdo (mentor)
Mentor Lena Mirošević (komentor)
Član povjerenstva Željka Šiljković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jadranka Brkić-Vejmelka (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Pejdo (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za geografiju) Zadar
Datum i država obrane 2023-03-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA ZNANOSTI Geografija Društvena geografija
Sažetak Objekt istraživanja su elementi religijskog identiteta u udžbenicima geografije koji se koriste u osnovnim školama, a izrađeni su nakon donošenja novog kurikuluma za nastavni predmet geografije za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj 2019. godine. Cilj rada je identificirati te kvantitativno i kvalitativno analizirati elemente religijskog identiteta koji se smatra dijelom kulturnog identiteta stanovništva i kao takvog kontekstualizirati njegovu važnost u kreiranju nacionalnih identiteta i ulogu nastavnog predmeta geografije u istome. U prvom dijelu rada, proučavanjem dostupne literature daje se prikaz definicije i glavnih značajki koncepta identiteta te njegova involviranost u raznim aspektima svakodnevnog života ljudi obzirom da je identitet je proces u kojem dolazi do stalne konstrukcije i dekonstrukcije značenja u ovisnosti o društvenim odnosima iz čega proizlazi stvaranje osjećaja pripadnosti određenoj zajednici. Posebna pozornost posvećena je i pitanju religije prilikom čega se nastojalo prikazati kako je upravo religija kao element povezivanja i stvaranja osjećaja pripadnosti dio svakodnevnog života ljudi od njegovih začetaka. Nadalje, pozornost je još posvećena i prikazu poimanja religije u kontekstu države na primjeru Republike Hrvatske. U drugom dijelu uslijedila je analiza osam udžbenika geografije za osnovne škole. Prilikom analize udžbenika pozornost je ponajprije bila usmjerena na identificiranje i analizu elemenata koji se generalno ili specifično referiraju na neki aspekt religioznosti i ne religioznosti stanovništva, a potom i njihovu klasifikaciju. Dobiveni rezultati interpretirani su i predočeni u obliku grafičkih prikaza te su korišteni za daljnje analiziranje načina reprezentacije religijskih elemenata u udžbenicima geografije, a posredno i samu ulogu geografije kao nastavnog predmeta u kreiranju nacionalnih identiteta. Analizom dobivenih rezultata utvrđeno je kako najveći broj elemenata religijskog identiteta ne pripada kartografskim prikazima već da je najveći broj religijskih elemenata zastupljen kroz slikovne prikaze i tekstualna objašnjena. Shodno tome, analizom je utvrđeno i kako se religijske reference ne pojavljuju isključivo unutar nastavnih jedinica o strukturama stanovništva niti isključivo u diskursu religije. Također utvrđeno je i kako unutar udžbenika geografije su brojnije religijske reference koje su usmjerene na kršćanstvo. Naposljetku ostaje otvoreno pitanje promjena u poimanju važnosti i utjecaja religije u svakodnevnom životu ljudi obzirom da je posljednji popis stanovništva (2021. godina) u Republici Hrvatskoj pokazao da je došlo do smanjena broja onih koji izjašnjavaju svoju konfesionalnu pripadnost što ukazuje kako ponovno dolazi period smanjenog utjecaje religijskih vrijednosti.
Sažetak (engleski) The paper was created based on the analysis of the geography textbooks for elementary schools created according to the decision on the adoption of the new curriculum for teaching geography in elementary and high schools in the Republic of Croatia. Curriculum was accepted on January 22, 2019. The aim of the paper is to identify and quantitatively and qualitatively analyse the elements of religious identity, which is considered as a part of the cultural identity of the population, and as such to contextualize its importance in the creation of national identities and the role of the teaching geography. The definition and main features of the concept of identity and its involvement in various aspects of people's daily life are presented in the first part of the paper, by studying the available literature. Identity is a process that includes constant construction and deconstruction of meaning in dependence on social relations which creates feeling of belonging to a certain community. Special attention was paid to the issue of religion during which an effort was made to indicate how exactly religion, as an element of connection and creating a sense of belonging, has been a part of people's everyday life since its beginnings. Furthermore, attention is also devoted to the presentation of the concept of religion in the context of the state on the example of the Republic of Croatia. In the second part, there was an analysis of eight geography textbooks for primary schools. During the analysis of the textbooks attention was primarily focused on identifying and analysing elements that generally or specifically refer to some aspect of religiosity and irreligiosity of population and their classification. The obtained results were interpreted and presented in the form of graphical display and were used for further analysis of representation of religious elements in geography textbooks, and indirectly the role of geography as a subject in the creation of national identities. The analysis of the obtained results determined that the largest number of elements of religious identity do not belong to cartographic materials, however the largest number of religious elements are represented through visual materials and textual explanations. The analysis also determined that religious references do not appear exclusively within teaching units on population structures, nor exclusively in the discourse of religion. It was also established that within geography textbooks there are more religious references aimed at Christianity. Considering that the last population census (year 2021) in the Republic of Croatia has shown that there was a reduced number of those who declare their confessional affiliation, which indicates that the period of reduced influence is coming again across religious values the question of changes in understanding the importance and influence of religion in people's daily lives remains open.
Ključne riječi
udžbenici geografije
religijski identitet
nacionalni identitet
Ključne riječi (engleski)
geography textbooks
religious identity
national identity
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:729416
Studijski program Naziv: Geografija (dvopredmetni); smjerovi: Nastavnički smjer Smjer: Nastavnički smjer Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra edukacije geografije (univ. mag. educ. geogr.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-02 13:15:55