Naslov Uloga školske knjižnice u osnaživanju političke pismenosti
Naslov (engleski) The role of the school library in strengthening of political literacy
Autor Marijana Bilan
Mentor Martina Dragija Ivanović (mentor)
Član povjerenstva Mate Juric (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Alica Kolarić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Dragija Ivanović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za informacijske znanosti) Zadar
Datum i država obrane 2024-02-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Sažetak U današnjem suvremenom svijetu školska knjižnica obavlja različite pedagoške aktivnosti koje uključuju i poučavanje različitih oblika pismenosti. Jedna od tih pismenosti jest politička pismenost koja predstavlja važnu pismenost za funkcioniranje demokracije kao političkog poretka i preduvjet je uspješne participacije pojedinaca u društvu. Kako bi se obrazovao dobro informirani pojedinac koji je sposoban sudjelovati u procesima donošenja odluka u društvu, škola knjižnica treba biti jedno od glavnih mjesta koje brine i priprema svoje korisnike za važne društvene uloge. Upravo zato cilj ovog istraživanja bio je ispitati stavove maturanata gimnazijskog obrazovnog programa o ulozi školske knjižnice u jačanju političke pismenosti te utvrditi razlikuju li se učenici u procjeni uloge školske knjižnice u poticanju političke pismenosti s obzirom na spol i školski uspjeh. U radu je korištena metoda anketiranja, a u istraživanju je sudjelovalo 202 učenika četvrtih razreda tri srednje škole u Splitu. Od ukupno pet postavljenih hipoteza istraživanjem su potvrđene dvije hipoteze. Rezultati istraživanja ukazuju na postojanje statistički značajne razlike u procjeni uloge školske knjižnice u poticanju političke pismenosti s obzirom na školski uspjeh učenika s time da učenici koji imaju vrlo dobar i dobar školski uspjeh pozitivnije su procijenili ulogu školske knjižnice u jačanju političke pismenosti. Nadalje, dobiveni rezultati ukazuju kako treba poraditi na vidljivosti aktivnosti školske knjižnice jer u većini slučajeva učenici nedovoljno prepoznaju školskog knjižničara kao vjerodostojan izvor informacija o političkim temama, kao i to da školsku knjižnicu malo vide kao mjesto gdje se organiziraju njima zanimljiva predavanja koja im mogu pomoći u stjecanju političkog znanja i mogućnostima političke participacije.
Sažetak (engleski) In today's modern world, the school library accomplishes various pedagogical activities that include teaching of different forms of literacy. One of these literacies is a political literacy, which represents an important way of literacy for the functioning of a democracy as a political order, and is a prerequisite for the successful participation of individuals in the society. To educate a well-informed individual who can participate in decision-making processes in society, the school library should be one of the main places that cares and prepares its users for important social roles. That is why the goal of this research was to examine the attitudes of high school graduates about the role of the school library in strengthening political literacy, and to determine whether these students do differ in their assessment of the role of the school library in fostering of political literacy, regarding gender and school performance. In the work was used the survey method, and total of 202 fourth-grade students from three secondary schools in Split participated in the research. Out of a total of five hypotheses, two hypotheses were confirmed by this research. The results of the research point to the existence of a statistically significant difference in the assessment of the role of the school library, when promoting political literacy regarding the school performance of students, with that for those students that are manifested with very good and good school performance - better assess the role of the school library in strengthening political literacy. Additionally, the obtained results indicate that work should be done on the visibility of school library activities, because in most cases students do not sufficiently recognize the school librarian as a credible source of information on political topics, as well as the fact that they less perceive the school library as a place where to them interesting lectures are organized that can help them in acquiring political knowledge and opportunities for political participation.
Ključne riječi
školska knjižnica
politička pismenost
političko znanje
politička participacija
Ključne riječi (engleski)
school library
political literacy
political knowledge
political participation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:441569
Studijski program Naziv: Informacijske znanosti (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra informacijskih znanosti (univ. mag. inf.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-02-21 14:07:16