Naslov Glagoli na -(j)avati, -ovati, -evati i -ivati – norma i uzus
Naslov (engleski) Verbs ending in -(j)avati, -ovati, -evati i -ivati – form and uses
Autor Marta Grgat
Mentor Marijana Bašić (mentor)
Član povjerenstva Sanja Baričević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Vice Šunjić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Bašić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za kroatistiku) Zadar
Datum i država obrane 2024-03-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Kroatistika
Sažetak Glagoli na -avati, -ovati, -evati i -ivati spadaju među učestale odnosno iterativne glagole, a njih definiramo kao nesvršene glagole kojima se izriče ponavljanje radnje. Ti glagoli ne pripadaju istoj vrsti i nemaju iste prezentske nastavke pa zbog toga govornici često griješe pri njihovoj upotrebi. U teorijskome dijelu rada naglasak se stavlja na raspodjelu glagola po vrstama i razredima, na tvorbu samih glagola te na tvorbu i upotrebu prezentskih oblika. Drugi, istraživački dio rada temelji se na istraživanju u kojem je sudjelovalo 179 ispitanika. Ispitanici su podijeljeni u skupine po razini obrazovanja, materinskome narječju i odrazu jata u materinskome govoru. Ispitanici su popunjavali upitnik u kojem su se nalazila tri zadatka, a u svakom je bilo po deset rečenica. Rezultati su analizirani i raščlanjeni prema navedenim kriterijima. Cilj je istraživanja bio utvrditi znaju li ispitanici prepoznati normativni prezentski oblik glagola, odnosno znaju li samostalno proizvoditi prezentski oblik od glagola ponuđenoga u infinitivnome obliku. Svrha je istraživanja istaknuti najčešća odstupanja i ukazati na moguće razloge odstupanja pri upotrebi prezentskih oblika ponuđenih glagola. Rezultati su pokazali da su ispitanici bili najuspješniji u prvome zadatku, odnosno u rečenicama u kojima su morali odabrati točan od dva ponuđena odgovora. Nešto lošije riješili su drugi zadatak gdje su samostalno morali tvoriti prezent od infinitiva glagola ponuđenoga u zagradama. Najlošije su riješili treći zadatak u kojem su morali procijeniti je li glagol u rečenici točno ili netočno upotrijebljen. Rezultati istraživanja pokazali su da ni razina obrazovanja ni materinski govor ni odraz jata vjerojatno nemaju znatan utjecaj u prepoznavanju pravilnih prezentskih oblika glagola te da su govornici ovladali normama hrvatskoga standardnog jezika. U budućim bi istraživanjima trebalo istražiti utječe li možda čestota glagola i njegovih prezentski oblika na točnost pri prepoznavanju infinitivnog oblika korištenoga glagola ili proizvodnju prezentskih oblika zadanoga glagola.
Sažetak (engleski) The verbs ending in -avati, -ovati, -evati and -ivati belong to frequently used or iterative verbs, and we define them as imperfect verbs that express repeated actions. These verbs do not belong to the same category and do not have the same present tense endings, so native speakers often make mistakes while using them. In the theoretical part, the emphasis is placed on the distribution of different types of verbs, as well as on the formation and the use of their present tense forms. The practical part of the thesis is based on the survey in which 179 respondents participated. The respondents were divided into categories according to their level of education, the dialectal variations and the reflection of jat in their communicative acts. They were asked to fill out a questionnaire consisting of three tasks, each containing ten sentences. The results were analysed and categorised according to the above-mentioned criteria. The research aimed to determine whether the respondents could recognise the correct present tense form of the verbs, or whether they could produce the present tense form of the verbs offered in the infinitive forms. The objective was to point out the most common deviations and possible reasons behind these deviations. The results showed that the respondents were most successful dealing with the first task, i.e. in the sentences in which they had to choose the correct answer (two verbs were offered). They were less successful in the second task, in which they had to form the present tense forms of the verbs offered in the infinitive forms. They were least successful in the third task, in which they had to decide whether the verbs in the sentences were used correctly or incorrectly. The research results showed that neither the level of education nor the dialectal variation with the accompanying reflection of jat probably has a significant influence on the recognition of the correct present tense forms of the verbs and that the speakers have mastered the norms of the Croatian standard language. Future research should investigate whether the frequency of the verb use affects the accuracy of recognizing or producing the present tense forms of the given verbs.
Ključne riječi
hrvatski standardni jezik
morfologija
glagoli
tvorba
Ključne riječi (engleski)
Croatian standard language
morphology
verbs
formation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:197066
Studijski program Naziv: Hrvatski jezik i književnost; smjerovi: Nastavnički Smjer: Nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (univ. mag. educ. philol. croat.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-03-19 12:07:34