Sažetak | Tema ovog rada je ponašanje potrošača u kupnji turističko-ugostiteljskih proizvoda. Potrošač je osoba koja posjeduje novac i volju za kupnju proizvoda i usluga. Ponašanje potrošača predstavlja proces prikupljanja i konzumiranja proizvoda od same ideje do potrošačke jedinice. Psihološko objašnjenje ponašanja potrošača izuzetno je bitno jer se proučava odnos između čovjeka i fizičke i društvene sredine. Neki od značajnijih modela i teorija su: Freudov psihoanalitički model, Veblenov socio-psihološki model, Maslowljeva teorija motivacije, Herzbergova teorija motivacije, Pavlovljev model učenja i Hobbesov organizacijski model. Na ponašanje potrošača utječu vanjski i unutarnji čimbenici. Vanjski se dijele na kulturne (kultura, subkultura, društveni slojevi) i društvene (referentne skupine, obitelj, uloge i statusi), a unutarnji na osobne (dob i faza životnog ciklusa, zanimanje, ekonomske okolnosti, način života, osobnost i predodžba o samome sebi i psihološke (motivacija, percepcija, učenje, uvjerenja i stavovi). Kupnja može biti u cjelosti planirana, djelomično planirana i neplanirana. Uloge u kupnji su: začetnik, utjecajna osoba, donositelj odluke, kupac i korisnik. S obzirom na ponašanje u kupnji razlikujemo: složeno ponašanje (jaka okupiranost, znatna razlika između marki proizvoda), ponašanje u kupnji orijentirano na smanjenje nesklada (jaka okupiranost, male razlike između marki proizvoda), ponašanje u kupnji orijentirano na raznolikost (slaba okupiranost, znatne razlike između marki proizvoda) i uobičajeno ponašanje (slaba okupiranost, male razlike između marki proizvoda). Faze u procesu odlučivanja u kupnji su: spoznaja problema, traženje informacija, procjena alternativa, odluka o kupnji i ponašanje nakon kupnje. Na odlučivanje kupca utječu vanjski (zanimanje, dohodak, cijene, ...) i unutarnji (navike, motivi, impulsi, ...) čimbenici. Tipične situacije odlučivanja u kupnji su kupnja integralnog turističko-ugostiteljskog proizvoda i kupnja parcijalnih turističko-ugostiteljskih proizvoda. Na kraju su prikazani rezultati provedenog istraživanja i dan je zaključak o prosječnom kupcu turističko-ugostiteljskih proizvoda |
Sažetak (engleski) | The topic of this work is behavior of consumers in purchasing of tourist-catering products. A consumer is a person who has the money and will buy products and services. Behavior of
consumers represents the process of collecting and consuming products from the idea itself to the consumer unit. Psychological explanation behavior of consumers is extremely important because the relationship between man and the physical and social environment is studied. Some of the most significant models and theories are: Freud’s psychoanalytic model, Veblen’s socio-psychological model, Maslow’s motivation theory, Herzberg’s theory of motivation, Paul’s model of learning and Hobbes’s organizational model. Behavior of consumers is influenced by external and internal factors. Externally divided into cultural (culture, subculture, social layers) and social (reference groups, family, roles and statuses) and internal to personal (age and stage of life cycle, occupation, economic circumstances, lifestyle, personality and self-concept) and psychological (motivation, perception, learning, beliefs and attitudes). Purchasing can be fully planned, partially planned and unplanned. The purchasing principles are: the originator, the influential person, the decision-maker, the buyer and the user. We distinguish between: complex behavior (strong occupation, significant difference between product brands), buying behavior oriented towards reducing disparities (strong occupation, small differences between product brands), diversified behavioral behavior (poor occupation, significant differences between product brands) and habitual behavior (poor occupation, small differences between product brands). Phases in purchasing decision-making process are: problem-solving, search is information, evaluation of alternatives, buying decisions and behavior after purchase. Customer’s decision is influenced by external (occupation, income, price, …) and internal (habits, motives, impulses, …) factors. Typical purchasing decision-making situations are the purchase of an integral tourist-catering product and the purchase of partial tourist-catering products. At the end, the results of the research are presented and the conclusion is reached on the average buyer of tourist-catering products. |