Sažetak | Kako je medicina u cjelini izrazito kompleksan sustav na koji se reflektiraju društvene promjene, posljednjih se godina izrazita pozornost pridaje kvaliteti komunikacije u zdravstvu. Komunikacija je početna točka ljudskog djelovanja, svakodnevni život nezamisliv je bez bilo kojeg oblika komunikacije. U zdravstvu se posljednjih godina sve više uviđa važnost dobre komunikacije, kako u odnosu s pacijentom, tako i među samim zdravstvenim djelatnicima. U zdravstvenom stručnom timu bitno je poznavati dobre komunikacijske vještine kako bi postigli uspješan dogovor, te razumjeli i cijenili rad drugih stručnjaka unutar tima. Problem komunikacije između medicinskih sestara i liječnika je što su razina timskog rada i interakcije različite te dolazi do neučinkovite komunikacije. U ovom radu će biti obrađena tema jednog relativno novijeg komunikacijskog modela u zdravstvenom timu, njene prednosti, ali i moguće prepreke za skrb pacijenta. U provođenju sigurnosne prakse u bolnicama koriste se alati koji su razvijeni kako bi pomogli stručnjacima u bilo kojem području djelatnosti koji utječe ili može utjecati na razinu sigurnosti pacijenta. SBAR - strukturirana komunikacijska metoda je alat dizajniran kako bi se prenio veliki dio informacija na kratak i sažet način. SBAR daje okvir o tome što će biti komunicirano, sadržaj i elemente komunikacije te kako će komunikacija biti strukturirana.
Naziv dolazi kao akronim tj. skraćenica od početnih slova engleskih riječi:
- Situation – situacija/problem
- Background – pozadina/osnova
- Assessment – procjena
- Recommendation – preporuka
Osnovna primjena SBAR-a :
- komunikacija kod visoko-rizičnih situacija između sestara i liječnika
- prijenos informacija o pacijentu između odjela unutar ustanove ili između suradnih ustanova.
Proširena primjena SBAR-a :
- konverzacija s liječnicima – osobno ili telefonom
- konverzacija s istovrsnicima – primopredaja službe
- prijenos informacija o pacijentu između odjela unutar ustanove ili različitih ustanova
Prednosti primjene SBAR metode je što poboljšava komunikaciju između članova tima, a time se umanjuju prepreke i smanjuje broj pogrešaka za učinkovitu komunikaciju između zaposlenika ustanove. Nadalje, standardizira se način primopredaje službe i utječe na prepoznavanje stručnosti medicinskih sestara i drugih pružatelja skrbi, tako da ih se potiče da odlučno daju preporuku liječnicima. Za uvođenje ovog komunikacijskog alata u ustanovu, projekt mora biti unaprijed osmišljen, realan s unaprijed razrađenim fazama implementacije i vremenskim rokom u kojem se projekt planira provesti. Potrebno je zadovoljiti 5 uvjeta: ideja (projekt), podrška uprave, sustav kvalitete, voditelj projekta sa stručnim timom i edukacija svih djelatnika. Upotreba SBAR komunikacijske metode umanjuje mogućnost pogreške zbog djelovanja ljudskog faktora, pomaže u postizanju i održavanju razine kvalitete rada u svim segmentima medicinske djelatnosti te predstavlja sredstvo za rad, jednako kao i sva druga medicinska oprema ili materijal koje upotrebljavamo u svakodnevnoj praksi. Njegova primjena omogućava jasnu i učinkovitu komunikaciju te prijenos značajnih informacija na jasan i sažet način. Također, ohrabruje sve članove zdravstvenog tima da iznesu svoje procjene i preporuke te se otvara mogućnost diskusije između članova tima. |