Sažetak | Poremećaj iz autističnog spektra razvojni je cjeloživotni poremećaj, koji počinje unutar prve tri godine života. Ovaj poremećaj karakteriziraju teškoće na području socijalne interakcije, komunikacije, ponašanja, interesa i aktivnosti. Poremećaj iz autističnog spektra ima 1 od 54 novorođene djece, a češći je kod dječaka nego kod djevojčica. Jedinstven uzrok za ovaj poremećaj još nije ustanovljen, nego se smatra da poremećaj nastaje pod utjecajem više faktora. Poremećaj iz autističnog spektra dijagnosticira se na temelju heteroamnestičkih podataka i na temelju kliničke slike. Dijagnozu uspostavlja multidisciplinarni tim kojeg čine specijalist neuropedijatar i/ili dječji psihijatar, psiholog, edukacijski rehabilitator i logoped. Liječenje se provodi simptomatski, a ne etiološki, s obzirom na činjenicu da ne postoji jedinstven uzrok poremećaja. Psihofarmakoterapija se koristi za smanjenje neželjenih simptoma kao što su autoagresija, agresija, hiperaktivnost i psihomotorni nemir. Edukacijsko-rehabilitacijski tretman usmjeren je na stjecanje novih vještina potrebnih za svakodnevni život kao što su poboljšanje socijalne interakcije i komunikacijskih vještina. Osim stjecanja novih vještina važno je i prilagođavanje okoline pojedincu koje doprinosi smanjenju nepoželjnih ponašanja. Skrb je, osim na pojedinca s teškoćom, usmjerena i na obitelj. Pritom se podrška pruža pri suočavanju s dijagnozom, ali se i nastoji educirati članove obitelji o samom poremećaju iz autističnog spektra. Uloga medicinske sestre u zbrinjavanju osobe s poremećajem iz autističnog spektra značajna je na svim razinama zdravstvene zaštite. Učinkovita komunikacija ključan je faktor u sestrinskoj skrbi S obzirom na to da osobe s poremećajem iz autističnog spektra imaju teškoće u komunikaciji, bitna je educiranost sestre o percepciji i načinu komuniciranja tih osoba. Sestrinska skrb za osobu s poremećajem iz autističnog spektra temelji se na individualiziranom i holističkom pristupu, povjerenju i bezuvjetnom prihvaćanju. Sestrinske intervencije usmjerene su na uspostavljanje rutine te umanjivanje i sprječavanje neželjenih reakcija |