Sažetak | SAŽETAK Poremećaj iz spektra autizma (PSA, engl. autism spectrum disorder, ASD) spada u grupu neurorazvojnih poremećaj koji počinje u djetinjstvu. To je skupina poremećaja u razvoju u kojem djeca imaju značajne socijalne (socijalne interakcije), komunikacijske (socijalna komunikacija) i ponašajne poteškoće (razne atipičnosti u ponašanju u interesima i aktivnostima). Ovisno kojim se dijagnostičkim priručnikom služimo poremećaj može biti nazvan različitim nazivima. U Međunarodnoj klasifikaciji bolesti i srodnih zdravstvenih problema (MKB-10) navodi se naziv pervazivni razvojni poremećaji i osam vrsta poremećaja (Autizam u djetinjstvu, Atipični autizam, Rettov sindrom, Drugi dezintegrativni poremećaj u djetinjstvu, Poremećaj hiperaktivnosti povezan s duševnom zaostalošću i stereotipnim kretnjama, Aspergerov sindrom, Ostali poremećaji razvoja u djetinjstvu, Pervazivni poremećaji u razvoju, nespecificirani). Dijagnostički i statistički priručnik za duševne poremećaje (DSM- 5) unosi brojne promjene, a između ostalog navodi da se svi do sada spomenuti poremećaji smatraju jedinstvenom kategorijom- Poremećajem iz spektra autizma (PSA). Neka djeca s PSA mogu imati i druge poteškoće, poremećaje i zdravstvene probleme. PSA je povezan s intelektualnim teškoćama, dispraksijom, disleksijom, epilepsijom, nekim psihijatrijskim simptomima, ADHD-om, promjenama u spavanju, uzimanju hrane, probavnim smetnjama, problemima u ponašanju i dr. Unazad nekoliko desetaka godina smatralo se da je poremećaj rijedak, no novija istraživanja i podaci iz različitih registara pokazuju značajno višu prevalenciju nego prije. Poremećaj iz spektra autizma je razvojni poremećaj, vrlo kompleksan. Osobama s autizmom često je teško učiti i obavljati uobičajene i svakodnevne životne zadatke vezane uz hranjenje, njegu tijela, spavanje, obavljanje nužde, vještine vezane uz dom, igru, rekreaciju..., a upravo učenje ovog širokog spektra vještina ključno je za povećanje neovisnosti kod kuće, u školi i zajednici. Ranim učenjem i uvježbavanjem ovih vještina, osobe s autizmom dobivaju alate koji će im omogućiti povećanje samopouzdanja i dovesti do više samostalnosti i sreće u svim područjima života. Uz takvu specifičnu podršku, brigu i skrb te odgovarajuću terapiju i intervencije može se pomoći djeci/osobama sa PSA da budu što samostalniji i neovisniji u svakodnevnom životu, a njihovim roditeljima/obitelji pomaže se da prevladaju izazove i probleme s kojima se nose u svakodnevnom životu. |