Naslov Zaštita i prava potrošača : Specijalistički završni rad
Naslov (engleski) Consumer protection and rights
Autor Ana Pušelj
Mentor Domagoj Rožac (mentor)
Član povjerenstva Milorad Ćupurdija (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić (Katedra za pravo i opće predmete) Zaprešić
Datum i država obrane 2023, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pravo Financijsko pravo
Sažetak Problematika kojom će se rad baviti vezana je uz ulogu potrošača u kupoprodajnom odnosu, te uz njegovu sigurnost i prava koja su mu kroz zakone zajamčeni. Potrošač je bitna karika u ostvarivanju održivog rasta i razvoja gospodarstva, stoga se njegovoj zaštiti treba pristupiti planirano i detaljno. Potrošač je u EU, pa tako i u RH, zaštićen prije svega samim zakonom, ali i direktivama i raznim strategijama, međutim problem je nedovoljna opća informiranost potrošača o njegovim pravima. Jedan od najbitnijih naglasaka kroz razne edukativne programe je povećati svijest potrošača i učiniti mu informacije koje se tiču njegovih prava dostupnijima. U Republici Hrvatskoj (dalje: RH) potrošačeva prava regulirana su Zakonom o zaštiti potrošača („Narodne novine“, broj: 19/2022.) koji je usklađen s direktivama Europske Unije (dalje: EU). Bit će prikazani rezultati relevantnih istraživanja vezanih uz zaštitu potrošača u EU, na temelju kojih će biti postavljeni zaključci o trenutnoj situaciji vezanoj uz problematiku, te budućim smjerovima u kojima bi trebalo ići s ciljem da se potrošaču pruži sigurnost, povjerenje i informiranost u svakoj vrsti kupoprodajnog odnosa. Prema istraživanjima prikazanim u radu, vidljivo je da su potrošači nedovoljno educirani o svojim pravima. Svrha specijalističkog rada upravo je ukazati potrošačima na njihova prava, te način na koji ista mogu ostvariti, s ciljem osnaživanja potrošača. U radu je korištena metoda deskripcije za opisivanje pojava koje su predmet istraživanja te metoda kompilacije kojom su u radu prikazana tri posljednja istraživanja i to dva u vezi komparacije zaštiti potrošača u EU, a treće istraživanje u vezi ugroženosti potrošača na razini EU kao cjeline kod online kupovine. Potrošača uz zakon i direktivu, također štite i Europske organizacije za zaštitu potrošača i Mreža europskih potrošačkih centara na način da promiču i brane njihove interese, ali i sam Europski parlament koji nastoji svojim radom i odlukama poboljšati pravila koja utječu na zaštitu potrošača u Europskoj uniji. Provođenje politike koja štiti sigurnost građana i njihove ekonomske interese jedno je od ključnih ciljeva EU-a, ujedno i RH kao njene članice.
Sažetak (engleski) This paper will provide information’s about consumer rights and his safety guaranteed through the national laws. In addition, this paper will explain consumer role for the economy and his impact for economic growth. As the consumer is essential figure in every economy, its protection should be approached in planned and detailed manner. Although, the consumer is well protected by laws, directives and strategies, it's obvious that average consumer from EU, Croatia included, is not well informed about his rights. One of the most important goals is to increase consumer awareness and make information’s about his rights more accessible through various educational programs. Consumer rights are in Croatia regulated by the Law, which is balanced with the EU Directive. The results of relevant researches related to consumer protection in the EU will be presented in this paper, on the basis of which conclusions will be made about the current situation related to this issue, and the future directions which should be taken with the aim of providing security, trust and information for the consumer. Through researches shown in this paper, consumers aren't well informed about their rights. The purpose is to learn consumers about their rights and the way they can achieve them with the aim of strengthening them. The paper used the method of description to describe the phenomena that are the subject of the research and the method of compilation, which presented the three latest studies in the paper, two of them related to the comparison of consumer protection in the EU, and the third study related to the vulnerability of consumers at the EU level as a whole when shopping online. Consumers are protected by the European Organizations for consumer protection and Network of European consumer centers in the way to protect their interests, as well as the European Parliament which, by its work and decisions, improves regulations that are affecting consumer protection in the European Union. Implementation of politics that protects safety of citizens and their economic interests is on of the key goals of the EU and Croatia as its member as well.
Ključne riječi
Potrošač
Zaštita potrošača
Informiranost
Potrošačka prava
Ključne riječi (engleski)
Consumer
Consumer protection
Information
Consumer rights
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:129:560683
Studijski program Naziv: Financijski menadžment Vrsta studija: stručni Stupanj studija: specijalistički diplomski Akademski / stručni naziv: stručni specijalist / stručna specijalistica financijskog menadžmenta (struč. bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-06-01 15:30:11