Naslov Isključiva distribucija kao strategija nastupa na tržištu EU
Autor Marija Ćurković
Mentor Božo Matić (mentor) MBZ: 90305
Član povjerenstva Hana Horak (predsjednik povjerenstva) MBZ: 212584
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet (Katedra za trgovinu i međunarodno poslovanje) Zagreb
Datum i država obrane 2020-10-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Trgovina i turizam
Sažetak Današnja razina globalizacije i intenziviranje svjetske konkurencije rezultirala je povećanjem broja poduzeća koja teže internacionalizaciji svog poslovanja, što predstavlja veliki izazov za menadžere. Odabir koju poslovnu strategiju nastupa na inozemnom tržištu odabrati ovisi od velikog broja unutarnjih i vanjskih činitelja. Poslovne strategije nastupa na inozemnom tržištu EU, analizirane su kroz aspekt ključnih činitelja uspjeha isključive distribucije, u komparaciji s ostalim strategijama nastupa, u svrhu ispitivanja postoji li međuovisnost između ključnih činitelja uspjeha i odabira poslovne strategije isključive distribucije, kao strategije nastupa na inozemnom tržištu EU. Analiza dobivenih podataka potvrdila je postojanje međuovisnosti između pojedinih ključnih činitelja uspjeha i odabira strategije nastupa na inozemnim tržištima EU. Zaključci teorijskog dijela ovog rada potvrđuju relevantnost korištenja koncepta ključnih činitelja uspjeha u definiranju poslovne strategije isključive distribucije, kao strategije nastupa na inozemnim tržištima EU, a koja mogu doprinijeti i razvoju poslovanja na globalnom tržištu za hrvatska poduzeća. Poznavanje i razumijevanje pravne materije ugovora o distribuciji, koji su sveprisutni u poslovnoj praksi, od velikog je praktičnog značenja u postojećim trgovinskim odnosima sa zemljama članicama Europske unije, pogotovo jer su se ti ugovori oblikovali upravo kroz pravo konkurencije još od vremena postojanja EZ-a. Nezaobilazna činjenica da su ugovori o distribuciji ugovori sui generis, dakle odvojeni od ugovora o prodaji, zastupanju i komisiji, zahtijevala je prikazati svojstva ugovornog odnosa, te potrebe ujedinjavanja tih ugovora u posebnu pravnu granu - pravo distribucije. Analizirana su rješenja iz zakonodavstva i prakse prava konkurencije EU-a koja se odnose na distribuciju proizvoda i usluga. Analizirane su i razlike u pravnim obilježjima isključivosti, te kako su odnosi isključivosti uređeni u pravu konkurencije Hrvatske. U hrvatskom je pravu donošenjem Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja te suvremenim rješenjima koja sadrži, prioritet u praćenju daljnjeg razvoja ugovora o distribuciji jednako u kontekstu prava konkurencije EZ-a kao i u kontekstu učestale primjene te razvoja tih ugovora u poslovnoj praksi EU i Hrvatske. Razumijevanje svih osobitosti isključive distribucije, može pridonijeti razvitku i poslovne prakse, te daljnjem razvoju prava distribucije.
Sažetak (engleski) Today's level of globalization and intensification of world competition has resulted in an increase in the number of companies seeking to internationalize their business, which is a big challenge for managers. Choosing which business strategy to perform on the foreign market to choose, for the company represents a set of large numbers of internal and external factors. Business Strategies appear on the EU foreign market, are analyzed through the aspect of key success factors of exclusive distribution, in conjunction with other performance strategies, to examine whether there is interdependence between the key success factors and the choice of the exclusive distribution business strategy as the EU foreign trade strategy. The analysis of the obtained data confirmed the existence of interdependence between some of the key success factors and the choice of strategy for performance on foreign markets in the EU. Conclusions of the theoretical part of this paper confirm the relevance of using the concept of key success factors in defining the exclusive distribution business strategy as a strategy for acting on the EU foreign trade markets for companies, which can also contribute to the development of global business for Croatian companies. Knowing and Understanding the Distributed Contract Legal Matters, which are ubiquitous in business practice, is of great practical significance in the existing trade relations with the EU member states, especially since these contracts have been shaped by the right of competition since the time of the EC. The unavoidable fact that the contracts on distribution were sui generis contracts, hence separate from sales contracts, representation and commission, requiring the disclosure of the contractual relationship, and the need to unify those contracts into a separate legal branch - the right of distribution. The solutions from the legislation and practices of EU competition law related to the distribution of goods and services have been analyzed. Differences in the legal features of exclusivity have been analyzed and the relationships of exclusivity are regulated in the true competition of Croatia. In Croatian law by adopting the Competition Act and the modern solutions that it contains, priority is given to monitoring the further development of distribution contracts equally in the context of EC competition law as well as in the context of frequent application and development of these contracts in EU and Croatian business practices. Understanding all the peculiarities of exclusive distribution can contribute to development and business practices and further development of distribution rights.
Ključne riječi
strategije nastupa na inozemnom tržištu
izvoz
ugovor o licenci
franšizno poslovanje
zajednička ulaganja
direktna ulaganja
zastupstvo
distribucija
isključiva distribucija
pravo tržišnog natjecanja
skupna izuzeća
Ključne riječi (engleski)
Strategies of entering the foreign market
export
license agreement
franchising
joint ventures
direct investment
representation
distribution agreement
exclusive distribution agreement
competition law
block exemptions
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:219850
Studijski program Naziv: Poslovno upravljanje - MBA Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica poslovnog upravljanja-MBA (univ.spec.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-10-21 18:53:36