Naslov Roditeljski odabir intervencija u kontekstu poremećaja komunikacije
Naslov (engleski) Parental choice of intervention in context of communication disorders
Autor Antun Palička
Mentor Jasmina Ivšac Pavliša (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Draženka Blaži (član povjerenstva)
Član povjerenstva Blaženka Brozović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Roditelji djece koja imaju dijagnozu poremećaja iz spektra autizma (PSA) ili dijagnozu socijalnog
poremećaja komunikacije (PSK) odgovorni su za donošenje odluke o intervencijama koje će
koristiti njihova djeca. Kako bi pronašli odgovarajuće intervencije za svoje dijete, roditelji se služe
različitim izvorima informacija o intervencijskim postupcima. Cilj ovog istraživanja bio je dobiti
uvid o tome koje intervencije roditelji biraju za svoju djecu i proučiti sve okolnosti i čimbenike s
kojima se susreću roditelji djece s poremećajem komunikacije (načini informiranja o
intervencijama, broj intervencija koje se provode istovremeno, vrijeme koje roditelji troše kako bi
došli do mjesta pružanja terapija, novčani izdaci, roditeljska iskustva s različitim stručnjacima i
pristupima u terapiji...). U svrhu istraživanja osmišljen je upitnik „Oblici podrške za djecu sa
poremećajem komunikacije“. U istraživanju je sudjelovalo 67 roditelja djece kod kojih je utvrđen
PSA ili PSK. Upitnik su ispunjavali putem Google forms obrasca. Prikupljeni podaci statistički su
obrađeni računalnim programom IBM Statistics 26.0. Rezultati su pokazali da se roditelji, o
različitim intervencijama, najviše informiraju putem internetskih stranica, razgovorom s
logopedom i drugim roditeljima. Roditelji se najviše opredjeljuju za znanstveno utemeljene
intervencije te postoje male razlike u odabiru nekih intervencija između roditelja djece koja imaju
dijagnosticiran PSA i djece koja imaju dijagnosticiran PSK. Također, rezultati istraživanja
pokazuju da ne postoji povezanost između stupnja obrazovanja roditelja i broja intervencija koje
dijete s poremećajem komunikacije istovremeno pohađa. Postoje razlike u odabiru intervencija i s
obzirom na stupanj obrazovanja roditelja. S obzirom na dob djeteta (mlađa i starija djeca) roditelji
odabiru znanstveno utemeljene intervencije u podjednakom postotku s iznimkom terapije
socijalnim pričama i vršnjačke potpore. Intervencije u prodoru i znanstveno neutemeljene
intervencije roditelji odabiru u podjednakom postotku za mlađu i stariju djecu uz nešto veće razlike
kod nekoliko intervencijskih postupaka. Novčani izdaci, vrijeme putovanja i iskustva roditelja s
različitim intervencijama razlikuju se od roditelja do roditelja.
Sažetak (engleski) Parents of children who are diagnosed with autism spectrum disorders (ASD) or social
communication disorder (SCD) are responsible for deciding which interventions to implement for
their child. In order to find appropriate interventions for their child, parents turn to different sources
of information about intervention procedures. The aim of this study was to gain insight into which
interventions parents choose for their children and to study all the circumstances and factors faced
by parents of children with communication disorders (ways of informing about interventions,
number of simultaneous interventions, time spent by parents to arrive to therapy, financial costs,
parental experience with different professionals and approaches in therapy...). For the purpose of
the research, a questionnaire "Forms of support for children with communication disorders" was
designed. The study involved 67 parents of children diagnosed with ASD or SCD. They filled out
the questionnaire via Google Forms form. The collected data were statistically processed by the
computer program IBM Statistics 26.0. The results showed that parents are most informed about
various interventions through websites, talking to a speech therapist and other parents. Parents
generally opt for evidence based interventions and there is little difference in the choice of some
interventions between parents of children diagnosed with ASD and children diagnosed with SCD.
Also, the results of the research show that there is no correlation between the level of education of
the parents and the number of interventions that a child with a communication disorder attends at
the same time. There are differences in the choice of interventions depending the level of
education of the parents. Depending on the age of the child (younger and older children), parents
in equal percentage choose evidence based interventions with the exception of social stories
intervention and peer-based intervention. Interventions in a breakthrough and non-evidence based
interventions are chosen by parents in equal percentages for younger and older children with
slightly larger differences in several intervention procedures. Money spent on intervention
procedures, travel time, and parental experience with different interventions vary from parent to
parent.
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma
socijalni (pragmatični) poremećaj komunikacije
roditelji
odabir intervencija
Ključne riječi (engleski)
autism spectrum disorders
social communication disorder
parents
choice of interventions
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:798077
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-12-26 14:06:23