Naslov Doživljaj likovnosti kod djece i mladih sa oštećenjem vida
Naslov (engleski) Experience of art in children and young people with visual impairment
Autor Magdalena Žirović
Mentor Damir Miholić (mentor)
Mentor Tina Runjić (komentor)
Član povjerenstva Damir Miholić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tina Runjić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Renata Martinec (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-06-21, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Likovno izražavanje je terapijski stvaralački proces koji koristi tehnike crtanja, modeliranja i slikanja različitim likovnim medijima kao sredstvo komunikacije i izražavanja. Zbog nedostatka vida, populacija osoba oštećena vida često je podcjenjivana i zakinuta za iskustva sudjelovanja u likovnoj umjetnosti. Rijetki promišljaju o njihovim potrebama i mogućnostima jer nedostatak vida stereotipno znači nemogućnost sudjelovanja u svim aktivnostima za koje je potreban vid. Među općom populacijom uvriježeno je mišljenje da je vid nužan kako bi se vidjele stvari i svijet oko sebe i kako bi se na temelju toga svojim očima moglo stvarati umjetnička dijela. Osobe oštećena vida kao kompenzacijski mehanizam vizualne percepcije koriste taktilno-kinestetičku percepciju u kojoj oba osjetilna sustava, taktilni i kinestetički, imaju jednako važnu ulogu. Obzirom na jedinstven način percipiranja okoline, slijepi i slabovidni likovnu umjetnost i stvaralaštvo doživljavaju na drugačiji način u odnosu na videću populaciju. Slijepa i slabovidna djeca također prolaze etape razvoja likovnosti, no njihov razvoj treba dodatno potaknuti budući da ih nedostatak vida ne potiče na spontano likovno stvaralaštvo. Glavni materijal u stjecanju likovnog izraza ima glina, a razvoj se kreće od upoznavanja prostora, oblika, površina, boja (kod onih koji percipiraju boju) pa sve do, slijepom djetetu najsloženijeg pojma, točke i crte.
U ovom radu prikazati ću dosadašnje spoznaje i tehnike korištenja likovnog izražavanja u terapijskom likovnom procesu sa slijepom i slabovidnom djecom i mladima, prednosti adekvatnog pristupa i likovne terapije u razvoju djeteta oštećena vida te istražiti kakve osjećaje proces likovnosti potiče kod njih. Također, biti će prikazan primjer rada profesorice likovne umjetnosti Tanje Parlov u likovnom pristupu učenicima oštećena vida u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek. Istraživački dio rada sadrži kvalitativno istraživanje doživljaja likovnog izražavanja slijepih i slabovidnih učenika osnovne i srednje škole u Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek, koje je provedeno tehnikom fokusnih grupa.
Sažetak (engleski) Art expression is a therapeutic creative process that uses techniques of drawing, modeling and painting with different art media as means of communication. Visual impairement is frequently the main cause of prejudices related to participation of visually impaired population in fine art. Not many people consider their needs and abilities because visual impairement stereotypically means impossibility of participating in activities that require sight. The prevailing opinion among general population is that sight is needed to see things and world around you to make a work of art with your eyes and hands. People who are visually impaired as compensatory mechanism for visual perception use tactile kinesthetic perception in which both sensory systems – tactile and kinesthetic have an equally important role. Hence, their perception of art expression and creativity is different than the one among sighted population. Blind and visually impaired children also go trough stages of artistic development, but due to lack of spontaneous artistic expression their development needs to be more encouraged. Clay is the main medium for development of artistic expression and development of artistic expression starts with introduction of space, shapes, surface, colors (among those who percieve color) and finishes with introduction of most complex concept to a blind child – dot and line.
This paper presents previous knowledge and techniques of using art expression in therapeutic art process with blind and visually impaired children and young people, advantages of adequate access and advantages of art therapy in development of blind and visually impaired children and young people. The work of art teacher in artistic approach to visually impaired students in Center for upbringing and education Vinko Bek will also be shown in this paper. The research part of this paper contains qualitative research of experience of artistic expression among visually impaired students in Center for upbringing and education Vinko Bek. Qualitative research will be conducted using the focus group technique.
Ključne riječi
oštećenje vida
taktilno-kinestetička percepcija
likovno izražavanje
Ključne riječi (engleski)
visual impairement
tactile-kinestethic perception
art expression
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:123866
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (univ. mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-07-05 07:22:22