Naslov Percepcija roditelja djece s teškoćama predškolske dobi o obiteljskoj (neformalnoj) mreži podrške
Naslov (engleski) Perception of Parents of Preschool-Aged Children with Difficulties Regarding the Family (Informal) Support Network
Autor Dina Dežmar
Mentor Ana Wagner Jakab (mentor)
Član povjerenstva Anamarija Žic Ralić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Wagner Jakab (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marina Milić Babić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-03-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Suvremeno shvaćanje razvojnih teškoća i obitelji prošlo je kroz značajne promjene, mijenjajući percepciju uloge obitelji i okoline u životu djeteta s razvojnim teškoćama. U okviru Obitelji usmjerene rane intervencije u djetinjstvu, naglašava se potreba za poštovanjem i razumijevanjem kompleksne obiteljske dinamike koju proživljavaju obitelji djece s teškoćama u razvoju. Roditeljstvo djetetu s razvojnim teškoćama donosi brojne izazove koji mogu značajno utjecati na kvalitetu života obitelji, osobito kada okolina pruža nedostatnu podršku. Često su usluge rane razvojne podrške usredotočene isključivo na potrebe djeteta, zanemarujući potrebe roditelja i ostalih članova obitelji. Nedostatak sustavne podrške ostavlja roditelje prepuštene samima sebi, navodeći ih da traže podršku u neformalnim mrežama unutar njihova bližeg okruženja. Cilj istraživanja bio je istražiti subjektivnu percepciju roditelja o neformalnom krugu podrške, s posebnim naglaskom na podršku koju dobivaju od svoje okoline. Prikazani rezultati obuhvaćaju podatke trinaest majki koje su sudjelovale u drugoj fazi ENVISAGE projekta u Hrvatskoj. Polustrukturirani intervjui omogućili su uvid u njihova iskustva i percepcije o neformalnoj (obiteljskoj) mreži podrške. Provedena je kvalitativna tematska analiza. Rezultati istraživanja otkrivaju da mrežu podrške, uz članove uže i šire obitelji, kod određenog broja roditelja čine osobe koje oni doživljavaju kao bliske članove obitelji, iako nisu u krvnom srodstvu. Nošenje s djetetovim teškoćama predstavlja izazov i članovima šire obitelji, te se ističe važnost podrške svim članovima obitelji u suočavanju s novim situacijama. Unatoč tome, bake i djedovi često pružaju instrumentalnu podršku roditeljima kad su blizu. Percipirana podrška supruga/partnera obuhvaća emocionalnu i instrumentalnu podršku. Sudionice istraživanja izvještavaju o stresu u interakciji sa širom okolinom, ističući potrebu za podrškom u obliku poštovanja. Važnost podrške drugih roditelja djece s teškoćama naglašava se kroz razmjenu iskustava, informacija i emocionalnu povezanost, što pridonosi olakšavanju svakodnevnog funkcioniranja i jačanju emocionalne otpornosti roditelja, potičući ih na aktivno sudjelovanje u pružanju podrške drugima. Razumijevanje percepcije roditelja o neformalnim oblicima podrške pomaže osiguravanju relevantne učinkovite i korisne podrške za te obitelji te doprinosi boljoj kvaliteti života obitelji djece s razvojnim teškoćama.
Sažetak (engleski) Contemporary understanding of developmental challenges and families has undergone significant changes, altering the perception of the role of family and the environment in the life of a child with developmental disabilities. Within the framework of Family-oriented Early Intervention, there is an emphasis on the need for respect and understanding of the complex family dynamics experienced by families of children with developmental challenges. Parenthood to a child with developmental difficulties brings numerous challenges that can significantly impact the quality of family life, especially when the environment provides insufficient support. Often, early developmental support services focus solely on the needs of the child, neglecting the needs of parents and other family members. The lack of systematic support leaves parents to fend for themselves, leading them to seek support in informal networks within their immediate surroundings. The aim of the research was to explore the subjective perception of parents about the informal support network, with a particular emphasis on the support they receive from their environment. The presented results encompass data from thirteen mothers who participated in the second phase of the ENVISAGE project in Croatia. Semi-structured interviews provided insights into their experiences and perceptions of the informal (family) support network. A qualitative thematic analysis was conducted. The research results reveal that, in addition to immediate and extended family members, certain parents perceive individuals as close family members, despite not being blood relatives. Dealing with a child's difficulties poses a challenge to extended family members, emphasizing the importance of support for all family members in facing new situations. Despite this, grandparents often provide instrumental support to parents when in close proximity. Perceived support from spouses/partners includes emotional and instrumental support. Research participants report stress in interacting with the broader community, emphasizing the need for support in the form of respect. The importance of support from other parents of children with difficulties is highlighted through the exchange of experiences, information, and emotional connection, contributing to easing daily functioning and strengthening the emotional resilience of parents, encouraging them to actively participate in providing support to others. Understanding parents' perceptions of informal support helps ensure relevant, effective, and beneficial support for these families, contributing to an improved quality of life for families of children with developmental challenges.
Ključne riječi
neformalni oblici podrške
obitelj
obitelji usmjerena rana intervencija
razvojne teškoće
roditeljstvo djetetu s teškoćama
Ključne riječi (engleski)
developmental disabilities
informal support
family
family centered early intervention
parenting a child with disabilities
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:085292
Studijski program Naziv: Rana intervencija u edukacijskoj rehabilitaciji Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilinišni specijalist/specijalistica rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji (spec. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-04-10 13:50:06