Naslov Procjena pragmatičkih sposobnosti u djece dobi 5-6 godina
Naslov (engleski) The assessment of pragmatic skills in children aged 5-6 years
Autor Dora Barać
Mentor Maja Cepanec (mentor)
Član povjerenstva Maja Cepanec (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-06-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Pragmatika se ukratko definira kao sposobnost primjerene uporabe jezika u danom kontekstu. Djeca od rođenja počinju razumijevati da jezik može imati različite funkcije, te da različiti sugovornici i različiti konverzacijski konteksti zahtijevaju različitu uporabu jezika. Postupan razvoj ovih sposobnosti omogućava djeci snalaženje i sudjelovanje u sve većem opsegu različitih socijalnih situacija, te, posljedično, stjecanje ravnopravnog položaja u kulturi kojoj je izloženo. Unatoč činjenici da većina djece nauči prilagoditi jezik kontekstu bez puno razmišljanja, za neku djecu ovi pragmatički aspekti jezika nisu tako očiti. Zbog nedostatka standardiziranih mjernih instrumenata za procjenu pragmatike i informacija o pragmatičkom razvoju djece tipičnog razvoja, na hrvatski je prevedena Children's Communication Checklist (CCC-2) kao Ljestvica dječje komunikacije i provedeno pilot istraživanje među petogodišnjacima. Analizom podataka, zaključuje se da hrvatska djeca govore razgovjetno i tečno te pokazuju primjerena sintaktička i semantička znanja. Uspijevaju pripovijedati koherentno, navode slijed događaja i jasno ga povezuju. Primjereno započinju razgovor, te ga primjereno i održavaju, bez stereotipnosti u izražavanju. Neverbalnu komunikaciju uspješno prilagođavaju razgovoru. S vršnjacima uredno uspostavljaju socijalne odnose te ne iskazuju specifične interese. Rezultati su analizirani s obzirom na dob i spol sudionika, te su rezultati hrvatske djece uspoređeni s rezultatima američke djece iste dobi. Ne postoji statistički značajna razlika u pragmatičkim sposobnostima među mlađe i starije skupine petogodišnjaka na svim podljestvicama, izuzev podljestvice F koja opisuje stereotipnost u izražavanju, u korist djevojčica. Također, djevojčice postižu statistički značajne bolje rezultate u domenama govora, primjerenosti započinjanja razgovora i interesa od dječaka. Zaključno, hrvatska djeca postižu manji broj bodova na Ljestvici dječje komunikacije na svim ispitanim vještinama, čime roditelji procjenjuju veću svladanost ispitanih vještina, osim govora, gdje njihovi američki vršnjaci postižu manji broj bodova.
Sažetak (engleski) Pragmatics can be defined as the appropriate use of language in context. From an early age, children begin to understand the different functions that language can perform and that different interlocutors and different conversational contexts require different forms of language. The gradual development of these skills enables the child to participate in an ever wider range of social activities and become an equal member of culture and society. Due to the lack of standardized measurement tools for assessing pragmatics and information on the pragmatic development of typically developing children, the Children's Communication Checklist was translated into Croatian and the pilot study was conducted. The data analysis concludes that Croatian 5-year-old children speak clearly and fluently and show adequate syntactic and semantic knowledge. They are able to narrate coherently, indicate the sequence of events and link them together. They initiate and maintain conversations in an appropriate way without stereotyped language. In addition, participants successfully adapt their non-verbal communication to the conversation, build social relationships with peers and do not express specific interests. In addition, the results were analyzed with regard to the age and gender of the participants, comparing the results of Croatian and American children. There was no statistically significant difference in pragmatic abilities between younger and older 5 year olds on all subscales, with the exception of subscale F, which describes stereotypical language, in favor of girls. In addition, girls achieved significantly better results than boys in the areas of speaking, inappropriate initiation and interests. To summarize, Croatian children achieve lower scores on CCC-2 in all skills assessed, indicating that parents report of higher mastery level of the examined skills, with the exception of speech, where their American peers score lower.
Ključne riječi
pragmatika
djeca tipičnog razvoja
Children's Communication Checklist (CCC-2)
Ljestvica dječje komunikacije
Ključne riječi (engleski)
pragmatics
typically developing children
Children's Communication Checklist (CCC-2)
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:210792
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra logopedije (univ. mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-06-28 12:28:25