Naslov Nepovoljna iskustva u djetinjstvu kod odraslih osoba s ADHD-om
Naslov (engleski) Adverse childhood experiences in adults with ADHD
Autor Mia Banić
Mentor Daniela Cvitković (mentor)
Član povjerenstva Daniela Cvitković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Anamarija Žic Ralić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Wagner Jakab (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak ADHD je neurorazvojni poremećaj, stoga, prilikom razmatranja etiologije ADHD-a posebnu je važnost potrebno obratiti na potencijalne utjecaje nepovoljnih iskustava u djetinjstvu s obzirom da su ona dosadašnjim istraživanjima povezana s neurobiološkim promjenama koje utječu na razvoj mozga, a posebno na one dijelove odgovorne za disfunkcije karakteristične za ADHD.
Pregledom dosadašnjih istraživanja, pokazalo se da simptomi ADHD-a mogu biti povezani s različitim čimbenicima, kao što su majčin stres tijekom trudnoće, poremećaji privrženosti i usklađenosti u ranoj dobi, disfunkcionalni obiteljski odnosi te iskustva zlostavljanja i zanemarivanja. S obzirom na dugotrajnu prirodu razvoja ljudskog mozga i njegovu sposobnost plastičnosti, pravovremena i adekvatna podrška može značajno ublažiti dugoročne posljedice ovih nepovoljnih iskustava.
Osnovni cilj kvalitativnog istraživanja provedenog u okviru ovog diplomskog rada bio je istražiti specifična problemska područja koja su zajednička odraslim osobama sa sumnjom na ADHD, a vezana su uz nepovoljna iskustva u djetinjstvu. Iako prethodna istraživanja jasno ukazuju na povezanost između ovih iskustava i ADHD-a, malo je istraživanja koja su detaljnije ispitala o kojim se konkretno iskustvima radi. Podaci su u ovom istraživanju prikupljeni metodom polustrukturiranog intervjua te su obrađeni i analizirani kvalitativnom analizom podataka, a pokazuju da se nepovoljna iskustva u djetinjstvu s kojima se suočava ova populacija odnose na niz specifičnih izazova, uključujući poteškoće u komunikaciji unutar obitelji, narušene odnose između članova obitelji, neadekvatne roditeljske (odgojne) postupke, nepovoljne uvjete odrastanja te izostanak podrške.
Ovi nalazi naglašavaju potrebu za sveobuhvatnim pristupom u terapiji odraslih osoba sa sumnjom na ADHD, koji bi uključivao ne samo farmakološke intervencije, već terapije koje se bave simptomima povezanim s traumom uz strategije upravljanja samim ADHD-om. Ovo istraživanje doprinosi razumijevanju složenih interakcija između genetskih i okolinskih čimbenika u razvoju ADHD-a te ističe važnost prepoznavanja i adresiranja nepovoljnih iskustava u djetinjstvu prilikom pružanja podrške osobama s ADHD-om.
Sažetak (engleski) ADHD is a neurodevelopmental disorder, and when considering its etiology, special attention must be given to the potential impact of adverse childhood experiences, as these have been linked in previous research to neurobiological changes that affect brain development—particularly in regions responsible for the dysfunctions characteristic of ADHD.
A review of existing studies indicates that ADHD symptoms may be associated with various factors such as maternal stress during pregnancy, attachment and attunement disorders in early childhood, dysfunctional family relationships, and experiences of abuse and neglect. Given the prolonged nature of human brain development and its capacity for plasticity, timely and adequate support can significantly mitigate the long-term consequences of these adverse experiences.
The primary aim of the qualitative research conducted as part of this thesis was to explore specific problem areas common to adults suspected of having ADHD, particularly those related to adverse childhood experiences. While previous research has clearly indicated a connection between these experiences and ADHD, few studies have delved into the specific nature of these experiences. In this study, data were collected through semi-structured interviews and analyzed using qualitative data analysis methods. The findings reveal that the adverse childhood experiences faced by this population involve a range of specific challenges, including difficulties in family communication, strained family relationships, inadequate parenting practices, unfavorable living conditions, and a lack of support.
These findings highlight the need for a comprehensive approach to therapy for adults suspected of having ADHD, which should include not only pharmacological interventions but also therapies that address trauma-related symptoms alongside strategies for managing ADHD itself. This research contributes to the understanding of the complex interactions between genetic and environmental factors in the development of ADHD and emphasizes the importance of recognizing and addressing adverse childhood experiences when providing support to individuals with ADHD.
Ključne riječi
neurorazvojni poremećaji
ADHD
odrasli s ADHD-om
nepovoljna iskustva u djetinjstvu
trauma
Ključne riječi (engleski)
neurodevelopmental disorders
ADHD
ADHD in adults
adverse childhood experiences
trauma
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:383556
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (univ. mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-10-25 06:55:02