Naslov Sportske aktivnosti djece s teškoćama u razvoju u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) Sports activities of children with disabilities in the Republic of Croatia
Autor Matea Samaržija
Mentor Damir Miholić (mentor)
Član povjerenstva Damir Miholić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Renata Martinec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana-Marija Bohaček (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-06-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Tema ovog rada je bavljenje sportskim aktivnostima djece s teškoćama u razvoju općenito te kakve su mogućnosti za uključivanje djece s teškoćama u sportske programe na području Republike Hrvatske. Pretpostavke od kojih kreće rad jesu da sport djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom pridonosi poboljšanju općeg stanja organizma, samopouzdanja i uspješnijem uključivanju u zajednicu (Petrinović, 2014), ali da su mogućnosti uključivanja u organizirane sportske aktivnosti djece i mladeţi s teškoćama u razvoju još uvijek u Hrvatskoj ograničene (Ciliga i Bobić, 2014).
U prvom dijelu ističe se vaţnost poznavanja neurologije čovjeka kako bi se kasnije bolje razumjele pojedine teškoće, a zatim i bazični utjecaj pojedinog sporta na djetetov razvoj. Temeljni aneurološki mehanizam koji je posrednik izmeĎu sportskih aktivnosti i napretka na pojedinom razvojnom području je neuroplasticitet. Sportske aktivnosti o kojima literatura najviše izvještava o pozitivnim učincima meĎu populacijom djece s teškoćama u razvoju su terapijsko jahanje, plivanje, tenis, penjanje te borilački sportovi, od kojih se na našim područjima najviše razvija judo. Tjelesne i psihosocijalne dobrobiti uključivanja u sportske aktivnosti odnose se na svu djecom pa tako i na djecu s teškoćama u razvoju. Najčešće fizičke posljedice neaktivnosti za djecu s teškoćama veţu se uz smanjene kardiovaskularne funkcije i osteoporozu, dok se psihosocijalne posljedice neaktivnosti veţu uz sniţenu razinu samopoštovanja, smanjenje socijalne prihvaćenosti te veću ovisnost o drugima u svakodnevnom ţivot.
U Republici Hrvatskoj najveći broj djece s teškoćama u razvoju ima mjesto prebivališta u Gradu Zagrebu, Splitsko-dalmatinskoj ţupaniji, Osječko-baranjskoj, Primorsko-goranskoj te Zagrebačkoj ţupaniji. Na temelju tog kriterija izvršena je pretraga mreţnih stranica za prilagoĎenim sportskim programima za djecu s teškoćama u razvoju. Rezultati pretraţivanja pokazali su da najviše mogućnosti postoji u gradu Zagrebu i okolici, a omogućavaju uključivanje u treninge terapijskog jahanja, plivanja, tenisa te borilačkih sportova.
Sažetak (engleski) The topic of this paper is dealing with sports activities among children with disabilities in general and what are the opportunities for the inclusion of children with disabilities in sports programs in the Republic of Croatia. The assumptions from which the work starts are that sport for children with disabilities and people with disabilities contributes to improving the general condition of the body, self-confidence and inclusion in the community (Petrinović, 2014) and that the number of opportunities for children and youth with disabilities to participate in organized sports activities is still too low in Croatia (Ciliga and Bobić, 2014).
The first part of work emphasizes the importance of knowing the neurological side of people in order to later better understand certain disabilities, and then the basic impact of each sport on each child. The basic mechanism that mediates between sport itself and progress in a particular developmental area is neuroplasticity. Sports activities that the literature mostly reports on positive effects among the population of children with disabilities are therapeutic riding, swimming, tennis, climbing and martial arts, of which judo is the most developed in our areas. The benefits of inclusion in sports are highlighted at the physical and psychosocial level among all children and thus among children with disabilities. The most common physical consequences of inactivity for children with disabilities are reduced cardiovascular fitness, osteoporosis and impaired circulation, while the psychosocial consequences of inactivity are lower self-esteem, reduced social acceptance and greater dependence on others in everyday life.
In the Republic of Croatia, the largest number of children with disabilities have their place of residence in The City of Zagreb, Split-Dalmatia County, Osijek-Baranja County, Primorje-Gorski Kotar County and Zagreb County. Based on this data, a search of websites for adapted sports programs for children with disabilities was performed. The largest number of opportunities is in the capital Zagreb and the surrounding area, and they enable inclusion in therapeutic riding, swimming, tennis and martial arts trainings.
Ključne riječi
sportske aktivnosti
djeca s teškoćama u razvoju
inkluzija
Ključne riječi (engleski)
sports activities
children with disabilities
inclusion
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:616411
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-11-22 12:59:07