Naslov Odnos crta ličnosti i korištenja interneta
Naslov (engleski) The relation of personality traits and internet usage
Autor Ružica Roso
Mentor Igor Kardum (mentor)
Član povjerenstva Silvija Ručević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Daniela Šincek (član povjerenstva)
Član povjerenstva Igor Kardum (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za psihologiju) Osijek
Datum i država obrane 2014-02-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Socijalna psihologija
Sažetak U današnje vrijeme tehnologija sve više zauzima mjesto u životu čovjeka te ju je gotovo nemoguće obići u bilo kojem aspektu modernog čovjeka. Od samih početaka sredinom šezdesetih godina prošlog stoljeća te nakon razvoja većeg broja Internet pretraživača sredinom devedesetih pa sve do danas uloga Interneta je sve više rasla, a njen utjecaj može se vidjeti u različitim segmentima: od poslovnog, edukacijskog, informacijskog pa sve do zabavnog.
Cilj ovog istraživanja bilo je ispitati povezanost crta ličnosti (ekstraverzija, ugodnost, savjesnost, emocionalna stabilnost i intelekt) i korištenja Interneta. U tu svrhu korištena je hrvatska verzija Goldbergovog upitnika Internacionalni skup čestica ličnosti (IPIP50). Ispitivanje je provedeno na 213 ispitanika, punoljetnih korisnika Interneta. Da bi se ispitao odnos koristila se korelacija. Rezultati ukazuju da postoji statistički značajna negativna povezanost između savjesnosti i vremena provedenog na Internetu. Također rezultati ukazuju da postoji statistički značajna pozitivna povezanost između ekstraverzije i vremena provedenog na Internetu. Međutim, rezultati nisu ukazali da postoji značajna povezanost između ugodnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta te vremena provedenog na Internetu. U istraživanju su još testirane razlike s obzirom na spol te je dobiveno da postoji značajna razlika na dimenzijama ugodnosti i emocionalne stabilnosti, ali da nema razlika po spolu na dimenzijama ekstraverzije, savjesnosti, intelekta te vremena korištenja Interneta. Nisu utvrđene statistički značajne razlike s obzirom na spol u povezanosti crta ličnosti Velepetorog modela i količine vremena provedene u korištenju Interneta. Regresijskom analizom utvrđeno je da prediktorske varijable (crte ličnosti Velepetorog modela) u vrlo maloj mjeri (9,5%) objašnjavaju varijancu količine vremena provedenog na Internetu.
Sažetak (engleski) Today there is increase of importance of technology in everydays life and it is almost impossible to pass by technology in all aspects of modern people. From its bigginings in the middle of 60's in the last century and after rising development of many Internet browsers in the middle of 90's up to today the role of Internet was getting bigger and we can see its influence in many segments: from business, education, information up to entertaiment.
The aim of this study was to determine the relationship between personality traits (extraversion, agreeableness, conscientiousness, emotional stability and intelect) and time spent using Internet. To investigate the association partipicants completed croatian version of Goldbergs International Personality Item Pool (IPIP 50). Total number of 213 adult Internet users participated in the study. To determine the relationship between personality traits and time spent on Internet in this study was used correlation. Results implicate that there is a significant negative correlation between conscientiousness and time spent on Internet. There was also a statistical significant positive correlation between extraversion and time spent on Internet. However, results did not indicate significant correlation between agreeableness, emotional stability and intellect with time spent on Internet. Research also examined whether gender played a role and results show that there is significant difference between genders in agreeableness and emotional stability but also that there isn’t any difference between genders on extraversion, conscientiousness, intelect and intensity of using the Internet. Research didn’t find any statistical difference in relationship between Big Five personality traits and time spent on using the Internet. Results of regression analysis say that predictors (Big Five personality traits) in very small amount (9,5%) explain the variance of time spent using the Internet.
Ključne riječi
korištenje Interneta
crte ličnosti
Velepetori model
Ključne riječi (engleski)
usage of Internet
personality traits
Big Five mode
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:769170
Studijski program Naziv: Psihologija; smjerovi: nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-03-30 18:22:48