Naslov Učestalost elektroničkog nasilja među srednjoškolcima
Naslov (engleski) Frequency of Cyberbullying among Secondary School Students
Autor Ivica Rusan
Mentor Jasminka Zloković (mentor)
Član povjerenstva Siniša Kušić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasminka Zloković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Kornelija Mrnjaus (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2020-09-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Cilj ovoga rada bio je ispitati i analizirati učestalost pojavljivanja doživljavanja i činjenja elektroničkog nasilja među srednjoškolskim učenicima s obzirom na različita sociodemografska obilježja, vrste online okruženja u kojima učenici najčešće doživljavanju/čine elektroničko nasilje te mjesto i vrijeme doživljavanja/činjenja elektroničkog nasilja. U istraživanje je sudjelovalo ukupno 193 gimnazijskih učenika iz prvih (N=131) i trećih (N=62) razreda Gimnazije Antuna Gustava Matoša (N=79), Srednje škole Oroslavje (N=30) te Srednje škole Krapina (N=84). Rezultati istraživanja pokazuju da je prevalencija doživljenog elektroničkog nasilja 10,9%, a prevalencija počinjenog elektroničkog nasilja 3.1%. Utvrđeno je da ne postoji statistički značajna razlika između učenika koji su doživjeli/počinili elektroničko nasilje i odabranih sociodemografskih obilježja, odnosno ne postoji statistički značajna razlika između doživljenog/počinjenog elektroničkog nasilja i spola, razreda, vrste gimnazije, tipa obitelji, odnosa s obitelji, dnevnog korištenja internetom, uređajima za pristup internetu te vremenu posjećivanja društvenih mreža. Pokazalo se da postoji statistički značajna povezanost između učenika koji su doživjeli i počinili elektroničko nasilje te onih učenika koji nisu. Učenici su relativno više zastupljeniji u skupini onih koji su doživjeli elektroničko nasilje, a nisu ga počinili u odnosu na učenike koji su ga ujedno doživjeli i počinili. Ne postoji statistički značajna razlika između muškog i ženskog spola u doživljavanju/činjenju elektroničkog nasilja u različitim online okruženjima, odnosno djevojke i mladići u prosjeku se ne razlikuju u doživljavanju/činjenju elektroničkog nasilja u odnosu na različita online okruženja kojima su izloženi. Rezultati deskriptivne statistike pokazuju da su učenici najčešće doživjeli i počinili elektroničko nasilje kod kuće te u vremenskom periodu navečer.
Sažetak (engleski) The aim of this study was to examine and analyze the frequency of cybervictimization and cyberbullying among high school students with regard to different sociodemographic characteristics, the types of online environments in which cybervictimization and cyberbullying most often occur, and the time and place that they occur. A total of 193 high school students from the first (N = 131) and third (N = 62) grades of the Gymnasium Antun Gustav Matoš (N=79), High School Oroslavje (N=30) and High School Krapina (N=84) participated in the research. The results of the research show that the prevalence of cybervictimization is 10.9%, and the prevalence of cyberbullying is 3.1%. No statistically significant difference was found between the students who participated in cyberbullying as either victims or perpetrators and the given sociodemographic characteristics, specifically: gender, grade, type of high school, type of family, family relations, daily Internet use, devices for accessing the Internet, and amount of time spent on social media. The results showed a statistically significant correlation between students who were involved in cyberbullying both as victims and as perpetrators and students who were involved only as perpetrators. In other words, there are more students who experienced cyberbullying but did not commit it than there are students who both experienced and committed it. There is no statistically significant difference between males and females in experiencing /committing cyberbullying in different online environments, that is, girls and boys on average do not differ in experiencing/committing cyberbullying in relation to different online environments to which they are exposed. The results of the descriptive statistics show that students most frequently experienced and committed cyberbullying at home and in the evening.
Ključne riječi
elektroničko nasilje
adolescenti
online okruženja
Ključne riječi (engleski)
cyberbullying
adolescents
online environments
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:498779
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-03 13:19:28