Naslov Podložnost adolescenata vršnjačkom pritisku
Naslov (engleski) The Susceptibility of Adolescents to Peer Pressure
Autor Ena Begović
Mentor Jasminka Zloković (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Rijeka
Datum i država obrane 2017-09-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Adolescencija je razdoblje koje osim razvojnih promjena, karakterizira i potreba za identifikacijom, odnosno traganje za ljudima koji mogu poslužiti kao uzor. Tada se kod adolescenata javlja želja da se osjete prihvaćenima od strane nekog društva, što samim time može dovesti i do njihove podložnosti utjecaju od strane vršnjaka. Utjecaj vršnjaka sastavni je dio vršnjačkih odnosa koji može djelovati na pozitivan i negativan način. Od vršnjačkog utjecaja koji je nemoguće izbjeći, autori razlikuju vršnjački pritisak. On se odnosi na očekivanje vršnjaka da se pojedinac ponaša na određeni način bez obzira na njegove želje, jer ako se adolescent konformira očekivanjima vršnjaka, oni ga prihvaćaju, a ako do konformiranja ne dođe, slijede sankcije poput odbacivanja, ogovaranja, izbjegavanja i slično. Jedno od najtežih emocionalnih stanja u kojem se adolescent može naći jest odbačenost od prijatelja, stoga sve što adolescent radi samo kako bi došao do pozitivnog potkrjepljenja ili izbjegao sankcije vršnjaka definira se kao podložnost vršnjačkom pritisku. Kako je vršnjački pritisak mali dio vršnjačkog utjecaja on također može biti pozitivan i negativan. Pozitivan vršnjački pritisak najčešće se veže uz društveni život adolescenta, dok se negativan vršnjački pritisak veže uz rizična ponašanja. U empirijskom dijelu rada prikazani su rezultati istraživanja o vrednovanju prijateljstva i pripadnosti grupe te podložnosti pozitivnim i negativnim aspektima vršnjačkog pritiska. Za potrebe istraživanja izrađen je anketni upitnik te je primijenjen na uzorku od 50 ispitanika srednjoškolske populacije. Rezultati istraživanja ukazuju na nisku razinu podložnosti adolescenata/tica negativnim aspektima vršnjačkog pritiska te mogu poslužiti kao temelj prilikom daljnjih istraživanja.
Sažetak (engleski) Adolescence is a period that, except for developmental changes, is characterized by the need for identification, or searching for people who can serve as a model. Adolescents then have the desire to feel accepted by a society, which can then lead to their susceptibility to peer influence. The influence of peers is an integral part of peer relations that can act in a positive and negative way. From peer influence that is impossible to avoid, the authors distinguish peer pressure. It refers to peer expectations that an individual behaves in a certain way regardless of his desires, because if an adolescent conforms to peer expectations, they accept him, and if conformation does not come, there are sanctions such as rejection, gossip, avoidance, and the like. One of the most difficult emotional states in which an adolescent can be situated is disengagement from a friend, so whatever the adolescent is doing only in order to achieve a positive afforestation or avoid the sanction of peers is defined as susceptibility to peer pressure. As peer pressure is a small part of peer influence, it can also be positive and negative. Positive peer pressure is most commonly associated with the social life of adolescents, while negative peer pressure is associated with risky behaviors. The empirical part of the paper presents the results of the research on the evaluation of the friendship and belonging to the group and its susceptibility to positive and negative aspects of peer pressure. For the purposes of research, a questionnaire was prepared and applied on a sample of 50 secondary school population. Research results suggest a low level of adolescent susceptibility to negative peer pressure and may serve as a basis for further research.
Ključne riječi
adolescencija
vršnjački utjecaj
vršnjački pritisak
podložnost vršnjačkom pritisku
Ključne riječi (engleski)
adolescence
peer influence
peer pressure
susceptibility to peer pressure
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:186:592977
Studijski program Naziv: Pedagogija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) pedagogije (univ. bacc. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-10-24 11:02:23