Naslov Povezanost temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju
Naslov (engleski) relationship between fundamental dimensions of personality and impulse buying tendency
Autor Marija Fofić
Mentor Ljiljana Kaliterna-Lipovčan (mentor)
Član povjerenstva Andreja Brajša-Žganec
Član povjerenstva Tihana Brkljačić
Član povjerenstva Ljiljana Kaliterna-Lipovčan
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet hrvatskih studija (ODSJEK ZA PSIHOLOGIJU) Zagreb
Datum i država obrane 2015-06-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija Opća psihologija
Sažetak Cilj istraživanja bio je ispitati povezanost temeljnih dimenzija ličnosti, organiziranih u okviru Velepetorog modela ličnosti, sa sklonošću impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj je bio ispitati povezanost demografskih obilježja - dobi, stručne spreme, osobnih prihoda, ukupnih prihoda kućanstva te rada uz studiranje sa sklonošću impulzivnom kupovanju. U istraživanju je sudjelovalo 155 sudionica u dobi od 18 do 31 godine. Sve sudionice su studentice jednog studija iz područja humanističkih znanosti koji pripada Sveučilištu u Zagrebu, što naš uzorak čini prigodnim, a razlikovale su se s obzirom na školsku spremu, osobne prihode i cjelokupne mjesečne prihode kućanstva u kojem žive te s obzirom na to rade li uz studiranje. Mjerni instrumenti korišteni u ovom istraživanju jesu: upitnik ličnosti The International Personality Item Pool Scale, Skala sklonosti impulzivnom kupovanju te set pitanja o demografskim obilježjima sudionica. Rezultati istraživanja pokazuju postojanje statistički značajne negativne povezanosti između ukupnog rezultata na Skali sklonosti impulzivnom kupovanju i dimenzija emocionalne stabilnosti, savjesnosti i intelekta. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju je negativno povezana s dimenzijama savjesnosti i intelekta, a emocionalna komponenta je negativno povezana s dimenzijom emocionalne stabilnosti. Regresijska analiza pokazala je da dimenzije ličnosti objašnjavaju 11.7% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju. Rezultati istraživanja pokazuju da je ukupni rezultat na Skali sklonosti impulzivnom kupovanju statistički značajno pozitivno povezan sa osobnim prihodima i sa cjelokupnim mjesečnim prihodima kućanstva. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju je pozitivno povezana sa osobnim i cjelokupnim mjesečnim prihodima kućanstva, a emocionalna komponenta je negativno povezana sa dobi sudionica. Analizom varijance nije utvrđen efekt stručne spreme kao niti rada uz studiranje na sklonost impulzivnom kupovanju.
Sažetak (engleski) The goal of this study was to examine the correlation between fundamental dimensions of personality, organized within The Big Five personality factors model, and impulse buying tendency. Furthermore, the aim is to study the correlation between demographic characteristics - the participants' age, their degree, their personal income and overall income of household in which they live, and their work while studying and impulse buying tendency. The research included 155 female participants between the ages of 18 to 31. They are students of some humanistic college belonging to The University of Zagreb, what makes our sample convenient. Our participants differed with respect to degree, personal income and overall income of household in which they live and work while studying. Measuring instruments used in this research are: personality questionnaire The International Personality Item Pool Scale, The Impulse Buying Tendency Scale and a set of questions related to demographic characteristics of participants. The results of this research showed statistically significant negative correlation between the complete Impulse Buying Tendency Scale and emotional stability, conscientiousness and autonomy. The cognitive component of the impulse buying tendency was negative correlated with conscientiousness and autonomy, while the emotional component was negative correlated with emotional stability. The regression analysis showed that dimensions of personality explain 11.7% of the overall variability of the impulse buying tendency. The results of this research also showed statistically significant positive correlation between the complete Impulse Buying Tendency Scale and personal income and overall income of household in which participants live. The cognitive component of the impulse buying tendency was positive correlated with personal income and overall income of household in which participants live, while the emotional component was negative correlated with age of participants. The analysis of variance didn't show the effect of degree and work while studying on impulse buying tendency.
Ključne riječi
sklonost impulzivnom kupovanju
kognitivna komponenta
emocionalna komponenta
dimenzije ličnosti
demografska obiljeţja
Ključne riječi (engleski)
impulse buying tendency
cognitive component
emotional component
dimensions of personality
demographic characteristics
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:111:574175
Studijski program Naziv: Psihologija (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra psihologije (mag. psych.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2015-10-29 09:04:06