Naslov ANALIZA RAZLIKA U UČINCIMA DVAJU PROGRAMA AKTIVNOSTI KOD OSOBA STARIJE ŽIVOTNE DOBI
Naslov (engleski) ANALYSIS OF DIFFERENCES IN THE EFFECTS OF TWO ACTIVITY PROGRAMS IN THE ELDERLY
Autor Tomislav Leško
Mentor Vlatko Vučetić (mentor)
Član povjerenstva Vlatko Vučetić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Goran Sporiš (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mario Kasović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Kineziološki fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-07-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Kineziologija
Sažetak Starenje je pojam koji definiramo kao složen proces koji izaziva progresivne i, u najvećem broju slučajeva, fiziološke promjene, regulirane višestrukim mehanizmima, u organizmu koje su nepovratne, a one dovode do stanja starosti. Starenje dovodi do „gašenja“ organizma te iz tog razloga možemo utvrditi da je starost, odnosno životna dob, veliki rizični faktor za nastanak raznih bolesti (Marijan, 2016). Posebno je pridodana važnost tjelesnoj aktivnosti iz razloga jer starenjem osobe smanjuju svoju razinu tjelesne aktivnosti (Sarkisian, Prohaska, Wong, Hirsch, i Mangione, 2005). Proces starenja pod utjecajem je genetskih čimbenika, no on ujedno i ovisi o uvjetima i načinu života (Mišigoj-Duraković, 2018). Cilj je ovog istraživanja utvrditi promjene u sposobnostima pamćenja i koordiniranog rada s prstima kod osoba starije životne dobi koje su sudjelovale u programu aktivnosti u trajanju od deset tjedana. Također, promatrat će se i razlika u učinku pojedinog programa. Uzorak ispitanika sastojao se od 34 osobe starije životne dobi: prosječne dobi 69,39 ± 4,67, visine tijela 161,21 ± 7,75 i tjelesne mase 76,21 ± 14,78. Uzorak se sastojao od 21 osobe starije životne dobi koje su sudjelovale u programu nordijskog hodanja i vježbanju s elastičnim rekvizitima, dok je njih 13 sudjelovalo u umjetničkim programima. Varijable koje su promatrane u ovom istraživanju prikupljane su testovima Trailmaking Test, Purdue Pegboard Test i Digit Span Test. Rezultati su pokazali da sudjelovanjem u ovim programima aktivnosti ne dolazi do statistički značajnog (p>0,05) poboljšanja u kognitivnim sposobnostima i koordiniranom radu s prstima u odnosu na inicijalno mjerenje. Osim toga, rezultati ukazuju da se ovim programima kognitivne sposobnosti i koordinirani rad s prstima mogu održavati na postojećoj razini, pa čak i u određenoj mjeri poboljšati. Također, analizom rezultata dobiveno je da program nordijskog hodanja i vježbanja s elastičnim rekvizitima nije učinkovitiji u odnosu na umjetničke programe i obrnuto. Ovaj rad može se koristiti u praksi jer ukazuje da se kod osoba starije životne dobi sudjelovanjem u različitim tjelesnim aktivnostima te aktivnostima vezanim uz umjetnost može usporiti opadanje kognitivnih sposobnosti i koordiniranog rada s prstima te u, određenoj mjeri, može doći i do poboljšanja istih.
Sažetak (engleski) Ageing is a term that we define as a complex process that causes progressive and in most cases physiological changes, which are regulated by multiple mechanisms, in the body that are irreversible, and they lead to a state of old age. Aging leads to the "shut down" of the organism and for this reason we can determine that age is a major risk factor for various diseases (Marijan, 2016). The importance of physical activity is especially added because as people age, they reduce their level of physical activity, which can have a significant impact on the health of the elderly, especially those over 65 years of age (Sarkisian, Prohaska, Wong, Hirsch, & Mangione, 2005). The aging process is influenced by genetic factors, but it also depends on living conditions and lifestyle (Mišigoj-Duraković, 2018). The aim of this study was to determine whether there were changes in memory abilities and coordinated finger work in the elderly and to determine the difference in the effect of each activitiy program lasting ten weeks. The sample consisted of 34 elderly people with an average age of 69.39 ± 4.67, body height 161.21 ± 7.75 and body weight 76.21 ± 14.78. The sample consisted of 21 elderly people who participated in a nordic walking program and exercise with elastic props, while 13 of them participated in art programs. The variables observed in this study were collected by the Trailmaking Test, Purdue Pegboard Test, and Digit Span Test. The results showed that participation in these activity programs did not lead to a statistically significant (p>0,05) improvement in cognitive abilities and coordinated work with fingers compared to the initial measurement. The results also show that these programs can maintain the level of cognitive abilities and coordinated finger work, and these abilities can be improved to some extent. It was also obtained that the program of nordic walking and exercise with elastic props is not more effective than art programs and vice versa. This paper can be used practically because it indicates that in older people by participating in various physical activities and activities related to art can slow down the decline of cognitive abilities and coordinated work with the fingers and to some extent may improve them.
Ključne riječi
kognitivne sposobnosti
koordinacija
nordijsko hodanje
Ključne riječi (engleski)
cognitive abilities
coordination
nordic walking
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:117:205467
Studijski program Naziv: Kineziologija; smjerovi: Kineziologija u edukaciji i Atletika, Kineziologija u edukaciji i Fitnes, Kineziologija u edukaciji i Hrvanje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje, Kineziologija u edukaciji i Jedrenje na daski, Kineziologija u edukaciji i Judo, Kineziologija u edukaciji i Kajkaštvo, Kineziologija u edukaciji i Kineziološka rekreacija, Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija, Kineziologija u edukaciji i Kondicijska priprema sportaša, Kineziologija u edukaciji i Košarka, Kineziologija u edukaciji i Nogomet, Kineziologija u edukaciji i Odbojka, Kineziologija u edukaciji i Osnove kineziološke transformacije, Kineziologija u edukaciji i Ples, Kineziologija u edukaciji i Plivanje, Kineziologija u edukaciji i Ritmička gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Rukomet, Kineziologija u edukaciji i Skijanje, Kineziologija u edukaciji i Sportska gimnastika, Kineziologija u edukaciji i Sportski menadžment, Kineziologija u edukaciji i Tenis, Kineziologija u edukaciji i Veslanje Smjer: Kineziologija u edukaciji i Kineziterapija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar / magistra kineziologije (mag. cin.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-12-10 08:10:09