Naslov Znanje, stavovi i ponašanje pedijatara primarne zdravstvene zaštite u odnosu na nesretne slučajeve u djece
Naslov (engleski) Knowledge, attitudes and behavior of pediatricians in primary health care in relation to accidents in children
Autor Zrinka Ćustić
Mentor Aida Mujkić (mentor)
Član povjerenstva Urelija Rodin (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Borovečki (član povjerenstva)
Član povjerenstva Aida Mujkić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Medicinski fakultet (KATEDRA ZA SOCIJALNU MEDICINU I ORGANIZACIJU ZDRAVSTVENE ZAŠTITE) Zagreb
Datum i država obrane 2015-11-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita Socijalna medicina
Sažetak Nesreće su vodeći uzrok smrti djece kao i mnogobrojnih drugih negativnih posljedica. Problem je multidisciplinaran, a zdravstveni djelatnici, posebice pedijatri, imaju značajnu ulogu u njegovom rješavanju. Kako bi mogli uspješno djelovati na smanjenju nesreća važni su znanje, stavovi i ponašanje samih zdravstvenih djelatnika. U ovom radu ispitani su anonimnim upitnikom 2007. i 2013. godine znanje, stavovi i ponašanje pedijatara primarne zdravstvene zaštite (PZZ) te utjecaj edukacije u odnosu na nesreće u dječjoj dobi. Dodatno su ispitani i stavovi pedijatara prema provođenju cijepljenja u djece. Nakon prvog ispitivanja 2007. godine je provedena edukacija uz pomoć ponaosob dostavljene stručne literature u vidu priručnika te dodatno literature za roditelje u vidu letaka, tzv. „metara“ i postera koji su raspodijeljeni kroz liječničke čekaonice. 2013. godine je proveden drugi krug istraživanja. 2007. godine je od 236 pedijatra u PZZ njih 99 ili 42% odgovorilo na upitnik. 2013. godine je od 264 pedijatra u PZZ odgovorilo njih 65 ili 25%. Istraživanje je pokazalo konzistentnost znanja, stavova i ponašanja pedijatara iz PZZ s malim razlikama prema boljem u drugom krugu istraživanja , ali bez statističke značajnosti. U drugom krugu istraživanja je nađena statistički značajna povećana tolerantnost prema necijepljenju djece. Prema pojedinim kategorijama najbolji su rezultati na pitanja o prometu te je očito da je to područje kojemu se posvećuje najviše pažnje općenito u edukaciji i povećanju svjesnosti o samom problemu nesreća djece. Rezultatima na pitanja o otrovanju u oba kruga istraživanja ne možemo biti zadovoljni iako postoji pomak k višem postotku točnih odgovora. U oba kruga ispitanici navode da su vodeći uzrok otrovanja djece u Hrvatskoj kućne kemikalije, a točan je odgovor lijekovi. Također oko 30% ispitanika smatra da treba odmah izazvati povraćanje ako dijete proguta neku moguće otrovnu tvar. Iako je u drugom krugu porastao broj ispitanika koji preporuča isključivo leđni položaj za spavanje dojenčeta velik postotak ih još uvijek preporučuje bočni i leđni položaj. Zabrinjavajuće je da preko 10% ispitanika smatra da liječnik treba čuvati liječničku tajnu ako mu se dijete povjeri da je zlostavljano. Zaključno možemo reći da je potreban daljnji sustavni rad na edukaciji pedijatara PZZ posebice u nekim segmentima kako bi mogli učinkovitije djelovati na smanjenju nesreća djece.
Sažetak (engleski) Accidents are the leading cause of death in children as well as the cause of many other negative consequences. The problem is multidisciplinary and health professionals, especially pediatricians, are an important part of the solution. To be able to successfully work on the reduction of accidents important are knowledge, attitudes and behavior of health care professionals themselves. This paper describes the knowledge, attitudes and behavior and the effects of education on accidents or injuries to children in pediatric primary health care (PHC). Anonymous questionnaire was sent to a pediatric office with a prepared envelope and stamp for reply in 2007. After the first circle of questionnaires professional literature in the form of manuals was individually delivered to the all pediatricians in PHC and additional literature for parents in the form of leaflets, so called “meters” and posters have been distributed through doctors' waiting rooms. 2013 was carried out a second round of research. In 2007, of 236 pediatricians in PHC them 99 or 42% responded to the questionnaire. 2013 of 264 pediatricians in PHC responded them 65 or 25%. Research has shown the consistency of knowledge, attitudes and behavior of pediatricians in PHC with slight differences to the better in the second round of the study, but not statistically significant. We found the increased tolerance of non-vaccination of children statistically significant. According to certain categories the best results were on the issues of traffic and it is obvious that this is an area where the most attention is paid to general education and increasing awareness of the problem of child accidents. The results of questions about poisoning in both rounds of the survey are not satisfactory despite a slight shift to a higher percentage of correct answers. In both rounds the respondents state that the leading cause of poisoning of children in Croatia is household chemicals, and the correct answer is drugs. Also 30% of respondents answered that vomiting should be induced immediately if a child swallows a possible toxic substance. Although in the second round we found an increase in the correct answers still the small number of respondents recommend exclusive back position for infants’ sleeping of still large percentage of them recommend lateral and back position. It is worrying that over 10% of respondents think that the doctor should keep patients’ secret if child confides that he is abused. In conclusion we can say that it requires further systematic work on the education of pediatricians PHC especially in some areas in order to act more efficiently in reducing children accidents.
Ključne riječi
nesreće
dijete
pedijatar primarne zdravstvene zaštite
edukacija
Ključne riječi (engleski)
accidents
child
pediatric primary health care
education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:105:952831
Studijski program Naziv: Medicina Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica medicine (dr. med.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-06-19 07:17:16