Sažetak | Na početku srednjoškolskog obrazovanja adolescenti susreću brojne stresore koji postoje u njima samima i u svijetu oko njih. Cilj. Odrediti karakteristike stresa i načine suočavanja u ovoj fazi adolescencije. Utvrditi razlike u suočavanju u gimnazijskim grupama. Pronaći povezanost suočavanja i obrambenih mehanizama ; suočavanja i socijalne potpore. Pokušati odrediti prediktore tjelesnih simptoma. Metode. Istraživanje je obuhvatilo 266 učenika prvih razreda gimnazija u Rijeci. Upitnici za procjenu karakteristika ličnosti, percepcije i frekvencije stresa, kompetentnosti, samopoštovanja, socijalne potpore, stilova suočavanja, mehanizama obrane i tjelesnih simptoma primjenjivani su u dva, odnosno tri vremena mjerenja tijekom jedne školske godine. Rezultati pokazuju porast percepcije i frekvencije stresa, smanjivanje problemu usmjerenog suočavanja, porast regresije (p<0, 05), smanjivanje reaktivne formacije i porast tjelesnih simptoma (p<0, 001). Gimnazijske grupe se razlikuju u doživljavanju stresa i suočavanju. U Gimnaziji Andrije Mohorovičića stres je najsnažnije doživljen i češći, samopoštovanje niže, socijalna potpora slabija (p<0, 05), suočavanje izbjegavanjem češće (p<0, 01), a respiratornih je infekcija više (p<0, 05). Značajne su i dinamične povezanosti između stilova suočavanja i mehanizama obrane, te stilova suočavanja i socijalne potpore. Najsnažniji prediktori tjelesnih simptoma su percepcija i frekvencija stresa (koeficijent multiple korelacije=0, 50 ; p<0, 001). Zaključci. Prijelaz iz osnovne u srednju školu je stresor, a reakcije prilagodbe pokazuju stilovi suočavanja, mehanizmi obrane i tjelesni simptomi. Nisko samopoštovanje, suočavanje izbjegavanjem, nezreli obrambeni mehanizmi i nepripadanje grupi vršnjaka označavaju slabiju prilagodbu. Prediktori tjelesnih simptoma su ponajprije percepcija i frekvencija stresa. Rad usmjerava k daljnjim istraživanjima stresa i suočavanja u adolescenciji, posebice prediktora tjelesnih smetnji zbog prevencije istih i unapređenja tjelesnog i psihološkog zdravlja budućih generacija. |