Naslov Selektivni mutizam u predškolskoj dobi
Autor Helena Bogović
Mentor Tea Pahić (mentor) MBZ: 321223
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-07-12, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Psihologija
Sažetak Selektivni mutizam, kao jednog od rijetkih anksioznih poremećaja, karakterizira
konstanta selektivnost u govoru djeteta u određenim socijalnim situacijama. Kod djece
prisutnost selektivnog mutizma predstavlja prepreku u razvijanju socijalnih kompetencija
kroz interakciju s osobama u svom okruženju. Kako bi djeca sa selektivnim mutizmom,
koja odbijaju verbalnu komunikaciju, lakše komunicirala sa okolinom radi
zadovoljavanja vlastitih potreba i želja, koriste neverbalni način komunikacije kod kojeg
nije prisutna tako visoka razina anksioznosti. Unatoč tome što glavni uzrok navedenog
poremećaja još uvijek nije u potpunosti utvrđen postoje mnogi čimbenici koji utječu na
njegovu pojavnost. Čimbenici se mogu podijeliti u dvije osnovne kategorije, a to su
okolinski i biološki, pri čemu se na biološke čimbenike ne može utjecati zbog njihove već
predodređene genetske podloge. Pod obiteljske čimbenike, kao jedne od vrlo važnih
okolinskih čimbenika, između ostalog ubraja se i obiteljska povijest bolesti koja ima
značajan utjecaj na psiho-socijalni razvoj djeteta. Kada se djeca suoče sa životnim
događajem koji je za njih bio traumatičan, selektivni mutizam se u takvim situacijama
javlja kao posljedica ili kao način na koji se djeca nose s osjećajima povezanim s
traumom. Djetetov temperament utječe na interakcije roditelja i djeteta te može biti
predispozicija za pojavu anksioznih poremećaja, isto tako i selektivnog mutizma. Unatoč
tome što su čimbenici međusobno drugačiji, simptomi koji je javljaju kao posljedica
imaju zajedničku karakteristiku, odnosno kod svakog djeteta sa selektivnim mutizmom
javlja se osjećaj pretjerane anksioznosti. Kako neki od čimbenika također pripadaju
anksioznim poremećajima, njihovom prisutnošću najčešće dolazi do komorbiditetnih
stanja sa selektivnim mutizmom. Kada su uz selektivni mutizam prisutna komorbiditetna
stanja, dijete pokazuje simptome oba poremećaja što otežava njihovo liječenje ili pravilno
dijagnosticiranje. U današnje vrijeme postoje brojne metode liječenja među kojima se
najuspješnijom pokazala kombinacija kognitivno bihevioralne terapije uz lijekove. Kroz
psihoterapijske pristupe radi na se mijenjanju djetetovog reagiranja i nošenja sa
socijalnim situacijama.
Sažetak (engleski) Selective mutism, as one of the anxiety disorders, is characterized by constant
selectivity in child’s ability of speaking. Among children attendance of selective mutism
represent an obstacle in developing social competency through interaction with people in
their surroundings. Children with selective mutism, that refuse verbal communication,
would communicate easier using nonverbal communication where level of present
anxiety is not that high in way to satisfy their needs and desires. Even though the main
cause of this disorder is not entirely established it is known that there are many factors
that can effect appearance. Factors can be divided in two basic categories, such as
environmental and biological factors, whereat on biological factors can not be affected
because of theirs already predestined genetically base. In family factors, as one of very
important environmental factors, is also included history of family disease which has
been shown as very significant influence on child psycho-social development. When
children face some kind of traumatic event in life, selective mutism can be appeared in
this situation as outcome or as the way children bear with feeling associated with trauma.
Child temperament affects parent’s interactions with child and can be predisposition for
appearance of anxiety disorders, as well as selective mutism. Despite that the factors are
mutually different the symptoms that appears have mutual characteristics, apropos at
every child with selective mutism appears the feeling of excessive anxiety. Some factors
also belong in anxiety disorders so with their appearance the final outcome is comorbid
state with selective mutism. When there is presence both of selective mutism and
comorbid state, child is showing symptoms of both disorders which makes difficult to
treat them or make right diagnosis. Nowadays there are many methods of treatment and
as a most successful has been shown combination of cognitive behavioral with
medicaments. Through psychotherapy experts are trying to change child’s reactions and
way of carrying with social situations.
Ključne riječi
selektivni mutizam
anksiozni poremećaji
komorbiditetna stanja
liječenje
Ključne riječi (engleski)
Selective mutism
anxiety disorders
comorbidity
therapy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:713587
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (univ.bacc.rpoo.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-07-15 08:46:42